Alle voor- en nadelen van elektrische auto’s

Tijd om over te schakelen naar een elektrische wagen? Dat is een grote stap. We zetten alle voor- en nadelen van elektrische auto’s op een rij zodat jij een geïnformeerde beslissing kan maken.

De voordelen van elektrische auto’s

1. Goed voor het milieu

Dé reden dat elektrische auto’s überhaupt bestaan: op elektriciteit rijden is minder vervuilend dan rijden op benzine of diesel. Maar helemaal klimaatneutraal is het natuurlijk niet. Tijdens het productieproces van elektrische wagens wordt namelijk meer CO2 uitgestoten dan bij dat van wagens met een verbrandingsmotor. Dat komt vooral door de zeldzame metalen die gebruikt worden voor de productie van de batterij. Vanaf die batterij echter de weg opgaat, wordt hij al snel ingehaald door zijn vervuilende tegenhangers. 

Wanneer je de totale levensduur van een auto bekijkt, zal een elektrische wagen altijd duurzamer zijn dan een brandstofauto. Gemiddeld komt dat volgens Milieu Centraal op een totale uitstootvermindering van 60%.

Hoe milieuvriendelijk je elektrische wagen precies is, bepaal je ook zelf. Door de batterij op te laden met de stroom van je zonnepanelen bijvoorbeeld. Of je kan kiezen voor een 100% groen energiecontract.

2. De fiscale voordelen

Twijfel je nog tussen een hybride of een volledig elektrische wagen? Dan trekken de fiscale voordelen van 100% elektrische wagens je vast over de streep. De komende jaren bouwt de overheid het fiscale voordeel van brandstof- en hybridewagens namelijk af, tot er in 2028 niets meer van overblijft. Het voordelige regime van elektrische auto’s zal daarentegen nog lang meegaan, want de regering wil de transitie naar elektrische wagens alleen maar versnellen. Daarom geniet je met een elektrische auto van verschillende fiscale voordelen:

  • In het Vlaamse gewest ben je als bestuurder van een elektrische auto vrijgesteld van BIV en verkeersbelasting. In Brussel en Wallonië betaal je slechts het minimum (€ 61,5 BIV en € 83,95 verkeersbelasting).
  • Je betaalt een verminderd VAA (Voordeel Alle Aard) voor je elektrische bedrijfswagen die je ook privé gebruikt, dankzij een laag CO2-coëfficiënt in de berekening.
  • Voor bedrijven, zelfstandigen en vennootschappen is de aankoop van een elektrische auto 100% aftrekbaar – net als de elektriciteit die je gebruikt om hem op te laden. Dat percentage daalt pas vanaf 2027 met maximaal 7,5% per jaar en strandt in 2026 op een nog steeds voordelige aftrek van 67,5%.
  • Ook de installatie van laadpalen is fiscaal interessant, zowel voor particulieren als ondernemers. Hoeveel de aftrek precies bedraagt, hangt af van de situatie. Lees er hier de regels nog eens op na. 

Vergeet ook niet te informeren bij je gemeente: sommige lokale besturen keren nog eigen premies uit, bijvoorbeeld voor de aankoop of lease van een 100% elektrische auto of voor de installatie van (semi-)publieke laadpalen waar de rest van de gemeenschap mee van profiteert.

3. Minder onderhoudskosten

Terwijl een traditionele brandstofauto wel uit 800 kleine onderdelen bestaat, telt een elektrische auto slechts drie hoofdonderdelen: de elektrische motor, de omvormer (die de wisselstroom van de laadpaal omzet naar gelijkstroom) en de ingebouwde lader voor de batterij. Minder onderdelen wil zeggen minder defecten en slijtage én minder bezoekjes aan de garage. Bovendien gaat de controle bij elektrische wagens een stuk vlotter en betaal je er ook minder voor. 

De onderdelen die qua onderhoud wel iets meer aandacht vragen, zijn de banden. Die moeten vaker vervangen worden dan bij een wagen met verbrandingsmotor omdat een elektrische auto een hoger motorkoppel heeft en meer weegt. Meer over het onderhoud van een EV

4. Een comfortabele rijervaring

Dat is uiteraard een kwestie van voorkeur, maar het merendeel van de chauffeurs die overstapten op een elektrische wagen zegt niet meer terug te willen naar een model met verbrandingsmotor. Elektrische auto’s rijden vlot, comfortabel en hebben een snelle acceleratie: in tegenstelling tot benzineauto’s trekken ze in een paar seconden op naar hun maximale snelheid.

En dat doen ze ook nog eens geruisloos. Het vervelende gezeur van de verbrandingsmotor (en de geluidsoverlast die daar vaak mee gepaard gaat) is er niet meer bij. 

Gelukkig horen fietsers en voetgangers elektrische auto’s nog wel aankomen door het geluid van de banden op de weg. Absolute stilte zou namelijk ook gevaarlijk kunnen zijn. Daarom verplichtte de EU alle autofabrikanten om hun elektrische modellen toch geluid te laten maken wanneer ze zachter dan 20 km per uur rijden – wanneer het geruis van de banden niet sterk genoeg is.

5. Goedkopere energie

Met een elektrische auto rijd je altijd goedkoper dan met een brandstofwagen, zelfs met de turbulente energiemarkt van vandaag. Hoeveel goedkoper hangt af van de elektriciteits- en brandstofprijzen van het moment. 

Dit voorbeeld gebruikt de prijzen van augustus 2022:

  • Momenteel schommelen de elektriciteitsprijzen rond 50 cent per kWh. Een elektrische auto heeft gemiddeld 16 kWh nodig om 100 kilometer te rijden. Voor die autorit betaal je dus ongeveer € 8.
  • De benzine- en dieselprijzen komen stilaan boven de € 2 per liter uit. Een brandstofauto heeft gemiddeld 6 liter nodig om 100 kilometer te rijden. Voor die autorit betaal je dus ongeveer € 12.

Laad je de batterij van je auto thuis (of op het werk) op met een aangepaste kabel of een eigen laadpaal? Dan betaal je puur voor de elektriciteit. Je bent zo ruim de helft goedkoper af. Of gebruik je de stroom die je zonnepanelen opwekken? Dan is het zelfs een nuloperatie!

Bij openbare laadpunten betaal je doorgaans een beetje meer voor de dienst die ze verlenen, maar ook zo bespaar je nog een smak geld tegenover benzine tanken. Kies dan liefst voor een standaardlaadpaal en geen snellader, want die durven wel eens een hoge prijs vragen voor hun comfort.

Alle voor- en nadelen van elektrische auto’s

De nadelen van elektrische auto’s

1. De hoge aankoopprijs

De aankoopprijs van een elektrische auto ligt doorgaans hoger dan die voor het gelijkwaardig model met verbrandingsmotor. Je telt er al snel meer dan € 20.000 voor neer. Dat komt vooral omdat elektrische wagens nog niet even massaal geproduceerd worden en door het dure accupakket: de prijs per kWh vermogen is ook bepalend voor de prijs van de wagen. 

Van stadswagens tot familie-auto’s en spannende sportmodellen – er is ondertussen wel voor ieder wat wils op de markt. Er komen ook steeds meer modellen bij, in verschillende prijsklassen. Daardoor groeit ook de tweedehandsmarkt en worden elektrische wagens steeds toegankelijker. 

Het is trouwens belangrijker om te kijken naar de Total Cost of Ownership van een auto, dan enkel de aankoopprijs. Bij de aankoop betaal je voor een elektrische auto misschien iets meer, maar als je de fiscale voordelen, de besparing op onderhoud en de goedkopere brandstof optelt, blijft het de meest voordelige en duurzame optie. Over de hele levensloop van de auto komt een elektrisch model steevast goedkoper uit dan één met verbrandingsmotor.

2. Beperkte actieradius

Hoe ver een elektrische auto kan rijden met een volle batterij, hangt af van twee factoren: de capaciteit van de accu (het aantal kWh) en het verbruik van de auto (zware auto’s verbruiken meer  dan compacte). Een brandstofauto haalt doorgaans een bereik van 750 km met een volle tank. Voor een elektrische auto is dat gemiddeld 2 à 300 kilometer. Er zijn wel elektrische modellen die 500 km en meer halen, maar daar betaal je al snel een flinke som voor. 

  • Gebruik je de auto echter voornamelijk voor woon-werkverkeer? Dan heb je waarschijnlijk geen grote actieradius nodig. Als je met de auto op vakantie gaat, zal je wat meer moeten plannen, maar in het dagelijks leven is de standaard actieradius ruim voldoende.

Opgelet: de actieradius verschilt in de praktijk altijd een beetje van die op papier. Het rijbereik wordt namelijk beïnvloed door verschillende factoren, zoals het weer, het traject en je rijstijl. Door zuinig te rijden bepaal je dus ook zelf hoe ver je komt.

  • Vrijwel alle elektrische wagens hebben ook een eco-modus die de werking van alle toestellen optimaliseert. Zo verlies je bijvoorbeeld niet te veel energie aan je verwarming of airco en ben je zeker dat je je bestemming haalt.

3. Afhankelijk van de laadinfrastructuur

Hoewel ons laadpalennetwerk (en dat van onze buurlanden) een van de beste in Europa is, groeit het aantal elektrische auto’s dat op de Belgische wegen rondrijdt sneller dan het aantal laadpalen dat ze nodig hebben. Bovendien verlies je meer tijd met opladen dan tanken: het kan wel 6 tot 10 uur duren om je batterij volledig op te laden aan het stopcontact. Een laadpunt vraagt daar 1 à 2 uur voor. 

De makkelijkste manier om hieraan te ontsnappen, is zelf een laadpaal aanschaffen. Zo ben je altijd zeker van een beschikbaar laadstation waar je je auto ongestoord een hele nacht kan laten staan. Of laad je wagen opladen aan de laadpalen op de parking van je bedrijf, terwijl jij aan het werk bent. Voor de rijgewoonten van de meeste mensen is dat ruim voldoende. En vergeet niet dat ook de installatie van een laadpaal in aanmerking komt voor een fiscaal voordeel.

Opgelet:
Kies je voor een eigen laadpaal met een vermogen van 5kVA of meer? Vergeet die dan niet te registreren bij Fluvius, want vanaf 2024 staan daar boetes op als je dat niet doet. Door een duidelijk overzicht te hebben van alle laadpalen die stroom van het net afhalen, kunnen de netbeheerders inspelen op de noden en overbelasting voorkomen.

Moet het toch af en toe sneller gaan? Passeer dan even langs een snellader. Die laadt je wagen op een halfuur helemaal op. Bovendien worden er tegenwoordig ook mobiele snelladers verkocht die je auto snel uit de nood kunnen helpen. Opladen hoeft zo helemaal geen grote hindernis te zijn. 

  • Je tijd nog efficiënter inzetten? Kies voor een slimme laadpaal. Die stel je volledig in naar jouw laadgewoonten. Hij zorgt dat de auto is opgeladen wanneer jij hem nodig hebt en houdt ook rekening met de rest van het elektriciteitsverbruik in huis. 

Wat als je geen eigen oprit of garage hebt waar je een laadpaal kan plaatsen of je auto aan het stopcontact kan hangen? Ga eens praten met je gemeente. Als er verschillende elektrische auto’s rondrijden in jouw stad, staan ze er misschien wel voor open om enkele laadpunten te installeren voor de gemeenschap. En als het gaat om een bedrijfswagen, zou het een mooie geste zijn van je bedrijf om ook laadstations te voorzien op de parking.

Je partner voor de optimale elektrische rijervaring

Overschakelen op een elektrische wagen is een grote stap. Luminus staat je graag bij met de meest voordelige tarieven en uitgebreid advies. Lees meer over welke fouten je beter vermijdt.  

Of wil je als bedrijf overstappen op een elektrisch wagenpark? Geen zorgen, Luminus ging je voor en wij delen graag de ervaringen van onze medewerkers. Bekijk ons e-book voor een handig stappenplan.