Overschakelen naar elektrisch rijden? Vermijd deze 5 fouten

Denk je aan een overstap naar een elektrische wagen? Super! Elektrisch rijden is niet meer de toekomst, maar het heden. Slim dat je mee op de kar springt, zeker wanneer je de wagen thuis met (zelfopgewekte) groene energie oplaadt. We lijsten 5 veelgemaakte fouten op zodat jij ze makkelijk kunt vermijden!

Fout 1: Geen onderzoek doen naar de lokale subsidies

Elektrisch rijden levert je fiscale voordelen op, ingevoerd door de federale en Vlaamse overheid. Zo betaal je onder andere geen of minder Belasting op Inverkeerstelling (BIV) en verkeersbelasting.

Maar vergeet ook niet navraag te doen naar lokale maatregelen en subsidies. Je eigen gemeente of stad voorziet dikwijls nog extra steun bovenop de federale en regionale stimulansen.  Het zou jammer zijn om financieel voordeel mis te lopen door dit niet uit te zoeken. Bezoek de website van je stad of gemeente en loop deze extra steun zeker niet mis!

Fout 2: De misconceptie dat je moet inboeten op kwaliteit en comfort

Of elektrisch rijden je eigen keuze is of de keuze van je werkgever, er heersen toch nog twijfels over de kwaliteit en het comfort van elektrische wagens. Echter is dit het laatste waar je je zorgen om moet maken. Er is de laatste jaren enorm veel vooruitgang geboekt op de markt van de e-cars, waardoor je een ruime keuze hebt – van SUV’s tot kleine stadsauto’s. Heel wat bestuurders van elektrische wagens willen bovendien zelden of nooit terug naar een brandstofwagen, omdat ze zo tevreden zijn over het rijcomfort.

Trouwens, de aankoop van een wagen is misschien iets duurder, maar aan het einde van de rit ben je zelfs goedkoper af:

  • Je oplaadkosten liggen lager dan de gemiddelde brandstofkosten.
  • Je auto gaat langer mee, je hoeft dus minder snel te investeren in een nieuwe wagen.
  • Je hebt een aanzienlijk fiscaal voordeel.
  • Je betaalt bijna de helft minder onderhoudskosten dan bij een brandstofwagen. Een elektrische wagen heeft minder onderdelen en geen versnellingsbak en daardoor minder last van slijtage. Door het ‘terugwinnen’ van remenergie verslijten je remmen bovendien minder snel.
  • Je kan bij veel leveranciers een batterij huren in plaats van ze te kopen. Dat doet je aankoopprijs sterk dalen.

Fout 3: Je elektrische installatie vergeten te checken

Als je elektrisch gaat rijden, is de kans groot dat je ook thuis een laadpaal wil installeren. In de meeste woningen is dat geen enkel probleem, maar vergeet niet om dit vooraf te controleren. Blijkt na inspectie toch dat je elektrische installatie niet geschikt is? Dan heb je nog deze opties:

  • Bij je netbeheerder een verzwaring van je elektrische installatie aanvragen.
  • Een laadstation met minder vermogen installeren.
  • ‘Slim laden’ introduceren, waarbij het laadvermogen aangepast wordt aan de op dat moment beschikbare laadcapaciteit.

Fout 4: Je batterij niet verzorgen

Bewaak de frequentie waarmee en de manier waarop je jouw autobatterij oplaadt. Als je er slim mee omspringt, verhoog je de levensduur van je batterij.

  • Batterijen functioneren het best aan 30 tot 80% capaciteit. Hoef je dus geen lange rit te maken, dan laad je je auto best niet volledig op. Is hij tóch volledig opgeladen, laat hem dan niet te lang ongebruikt. Een batterij 100% opgeladen laten voor een bepaalde periode, kan de levensduur verminderen.
  • Het omgekeerde is ook waar: continu je batterij onder 30% houden, vermindert ook de levensduur.
  • Te veel snelladen kan ook de capaciteit van je batterij aantasten. Over het algemeen raden we aan je batterij niet dagelijks op te laden, tenzij dat echt nodig is. 

Fout 5: Niet vertrouwen op je boordcomputer

De meeste elektrische wagens hebben een technologisch hoogstaande boordcomputer. Die zal je automatisch vertellen wanneer je best je batterij oplaadt, of wanneer juist niet. Onze goede raad is dan ook om te vertrouwen op die informatie en je te verdiepen in de mogelijkheden van je boordcomputer. Blader hiervoor zeker eens door het handboek van je elektrische wagen. Je zal daardoor slimmer rijden, slimmer opladen, slimmer energie gebruiken en vooral: de levensduur van je auto en batterij nóg meer verlengen.