100% elektrisch rijden: is het echt zo duur?

Je ziet steeds meer elektrische wagens in het straatbeeld verschijnen. Waarom particulieren en zelfstandigen een elektrische wagen kopen? Omwille van hoge benzinetaksen en de zorg om ons milieu. Toch zorgt de hoge aankoopprijs nog voor twijfels. Maar is dat wel terecht?

Hoeveel kost een 100% elektrische auto in vergelijking met een gewone auto? Hoe zit het met het onderhoud? Zijn er fiscale voordelen verbonden aan elektrisch rijden? Laat ons het volledige kostenplaatje eens onder de loep nemen.

Aankoopprijs en doorverkoopwaarde van een elektrische auto

Elektrische wagens zijn voorlopig nog duurder dan auto’s met een verbrandingsmotor. Dit komt omdat de batterijen duur zijn en de R&D-kosten (Research & Development) van elektrische wagens mee door de consument worden betaald.

Het prijsverschil met een brandstofwagen kan oplopen tot € 10.000 voor een middelgrote auto, al worden elektrische wagens steeds goedkoper:

  • Er komt meer concurrentie door meer modellen en meer merken op de markt.
  • Het onderzoek is afbetaald en er is minder onderzoek nodig.
  • De batterijen worden beter en goedkoper.
  • Wagens op de tweedehandsmarkt zorgen voor extra concurrentie.

Studies schatten dat een elektrische wagen uit 2020 tegen 2025 op de tweedehandsmarkt nog 40 tot 47,5% van zijn nieuwprijs waard is (tegenover maximum 42,5% bij benzinewagens en 35% bij dieselwagens).

is elektrisch rijden echt zo duur?

Elektrisch rijden = minder hoge kosten in verbruik

Als het gaat over brandstofkosten, heeft de elektromotor een duidelijk streepje voor op de verbrandingsmotor:

  • De gemiddelde kostprijs per 100 km bedraagt ongeveer 3 euro.
  • Fossiele brandstof stijgt sneller in prijs dan elektriciteit.
  • Je kan de batterijen op verschillende plaatsen gratis opladen.
  • Werkgevers investeren meer en meer in oplaadpunten voor werknemers.

Een elektrische wagen vraagt minder onderhoud

Het jaarlijks onderhoud van een traditionele wagen is minstens dubbel zo duur als dat van een elektrisch exemplaar. Dit komt omdat er minder bewegende delen in een elektromotor zitten en de slijtage beperkt blijft. Het enige wat je sneller moet vervangen, zijn de banden, die door het hoge gewicht en het hoge motorkoppel sneller slijten. Daarover lees je hier meer.

Is elektrisch rijden echt zo duur?

Fiscale voordelen voor elektrisch rijden

De jaarlijkse fiscale lasten voor een 100% elektrische wagen zijn heel laag. Bovendien heb je in Vlaanderen recht op een interessante premie. We geven een overzicht:

  • Belasting op inverkeerstelling (BIV): In Vlaanderen ben je met een 100% elektrische wagen vrijgesteld van BIV. Zowel in Brussel als in het Waals Gewest betaal je de minimumbelasting van € 61,50*.
  • Verkeersbelasting: Ook voor de verkeersbelasting betaal je in Brussel en het Waals Gewest het minimumbedrag (€ 83,95*). In Vlaanderen ben je vrijgesteld van verkeersbelasting.
  • Als vennootschap of zelfstandige zijn je 100% elektrische bedrijfswagens volledig fiscaal aftrekbaar, inclusief de kosten van autobanden en laadpalen.

    Bovendien bouwt de federale regering de fiscale steun voor niet-elektrische bedrijfswagens stelselmatig af tussen 2023 en 2026. Binnenkort heb je dus alleen nog met een 100% elektrische wagen recht op belastingaftrek!
  • Sinds september 2021 krijg je als particulier een belastingvermindering wanneer je een laadpaal installeert, die over de jaren daalt van 45% tot 15% van het investeringsbedrag in 2024. Vergeet de paal (van 5 kVA of meer) alleen niet te registreren bij de netbeheerder om boetes vanaf 2024 te vermijden.
  • Sommige steden en gemeenten bieden steunmaatregelen aan particulieren voor de aankoop of lease van een 100% elektrische auto.

*Geldbedragen geldig op 18/08/2022

Heb je een eigen zaak? Voor zelfstandigen en ondernemers liggen de kaarten nog net iets beter.
> In dit artikel achterhaal je welke elektrische auto het best bij je past

Conclusie?

Als we uitgaan van een meerprijs van € 10.000 en rekening houden met een afgelegde afstand van 10.000 km per jaar, het verschil in verkeersbelasting en onderhoudskosten, dan duurt het op dit moment ongeveer 10 jaar vooraleer je het verschil in kosten hebt teruggewonnen. En dat is dan nog zonder rekening te houden met de afbouw van het belastingvoordeel voor ‘traditionele’ bedrijfswagens op fossiele brandstoffen.

Let op: deze cijfers betreffen de aankoop van een nieuwe wagen en zijn sterk afhankelijk van de kostprijs van de traditionele wagen. De markt is heel breed, van relatief goedkope wagens tot dure luxemerken. Traditionele wagens uit het middensegment kunnen maar beter op hun tellen passen, want het heden en de toekomst kleuren stilaan elektrisch.