Is 100% elektrisch rijden echt goedkoper dan brandstof?

Als je de vergelijking maakt tussen de prijs van elektrische auto’s en brandstofwagens lijkt de beslissing snel gemaakt. Brandstofauto’s kosten in aankoop namelijk nog steeds minder. Maar die aankoopprijs geeft een sterk vertekend beeld. Als je het volledige plaatje vergelijkt, is elektrisch rijden namelijk aanzienlijk goedkoper. Luminus pluist de zogenaamde ’total cost of ownership’ voor je uit: het totale kostenplaatje van een auto, van aankoop tot en met belastingen en onderhoud.

Wat bepaalt de prijs van elektrische auto’s?

Elektrische wagens zijn voorlopig nog duurder dan auto’s met een verbrandingsmotor. Dit komt omdat de batterijen duur zijn en de kosten die naar het onderzoek en de ontwikkeling van elektrische wagens gaan (onrechtstreeks) mee door de consument worden betaald.

Maar sinds hun marktintroductie is er al heel wat beweging geweest in het landschap, met steeds lagere prijzen tot gevolg.

  • De groeiende concurrentie op de markt zorgt voor meer modellen, meer merken en competitieve prijzen.
  • Er is vandaag minder onderzoek nodig dat doorgerekend kan worden in de prijs, dan toen deze technologie nog in zijn kinderschoenen stond.
  • De batterijen worden beter en goedkoper.
  • Wagens op de tweedehandsmarkt zorgen voor extra concurrentie.
is elektrisch rijden echt zo duur?

Is elektrisch rijden goedkoper in verbruik?

Als het gaat over brandstofkosten, heeft de elektromotor een duidelijk streepje voor op de verbrandingsmotor:

  • Thuisladen kost in 2025 zo’n € 4 per 100 km, terwijl brandstofkosten oplopen tot meer dan € 11 per 100 km. Ruim het dubbel dus. Bovendien stijgt fossiele brandstof sneller in prijs dan elektriciteit. Kortom, elektriciteit is een goedkopere aandrijving voor je auto dan brandstof.

Wil je 100% zeker zijn dat je zo goedkoop mogelijk kan laden? Luminus biedt een laadkorting, gekoppeld aan je eigen tarief. Zo ben je bij elke thuislaadbeurt zeker van een vaste, voordelige prijs, zonder dat je van energiecontract hoeft te veranderen.

Lees er hier alles over.

  • Bij vrijwel elk tankstation vind je tegenwoordig laadpalen en verschillende winkels, restaurants en woonbuurten bieden de mogelijkheid om openbaar te laden. Ook werkgevers investeren meer en meer in oplaadpunten voor werknemers. Daardoor is opladen in Vlaanderen ondertussen even flexibel als tanken.
  • Particulieren produceren steeds vaker zelf hun elektriciteit. Produceren je zonnepanelen meer dan genoeg stroom, dan kan je die gebruiken om je wagen voordelig op te laden. Lees meer over deze win-win!

Hoe vergelijk je de onderhoudskost van elektrische auto’s met die van brandstofwagens?

In een elektromotor zitten veel minder bewegende delen dan in een brandstofmotor. Daardoor blijft de slijtage beperkt en is elektrisch rijden opnieuw de goedkopere keuze. In de praktijk is het jaarlijks onderhoud van een traditionele wagen minstens dubbel zo duur als dat van een elektrisch exemplaar.

Het enige wat je bij een elektrische auto sneller moet vervangen, zijn de banden, die door het hoge gewicht en het hoge motorkoppel sneller slijten. Maar dat weegt niet op tegen de onderhoudskost van auto’s op brandstof.

Is elektrisch rijden echt zo duur?

Wat zijn de fiscale voordelen voor elektrisch rijden?

De jaarlijkse fiscale lasten voor een 100% elektrische wagen waren lange tijd heel laag. Daar is sinds kort verandering in gekomen, al blijven ze over de hele lijn nog steeds voordeliger dan die voor brandstofauto’s. We geven een overzicht:

  • Belasting op inverkeerstelling (BIV)

Hoewel 100% elektrische auto’s in Vlaanderen lange tijd vrijgesteld waren van BIV komt daar binnenkort verandering in. Eind 2025 zullen elektrische chauffeurs wel moeten betalen. Het precieze bedrag zal afhangen van je type auto.

Zowel in Brussel als in het Waals Gewest betaal je in principe de minimumbelasting, al namen beide gewesten dat systeem nog eens onder de loep. Als resultaat wordt de Brusselse BIV sinds 2024 jaarlijks geïndexeerd. Vandaag betalen elektrische chauffeurs € 74,29*. De Waalse BIV hanteert een nieuwe berekeningsmethode naargelang het gewicht en het vermogen van de wagens, met een minimumbedrag van € 50*. Dankzij de CO2- en brandstofcoëfficiënt komen elektrische auto’s er nog steeds aanzienlijk goedkoper van af dan hun brandstoftegenhangers.

  • Verkeersbelasting

In Vlaanderen zijn elektrische wagens nog tot eind 2025 vrijgesteld van verkeersbelasting. Welk bedrag de elektrische chauffeurs daarna zullen betalen is nog niet duidelijk.

In Brussel en het Waals Gewest betalen zij momenteel een maximaal bedrag van € 100,98*.

  • Als vennootschap of zelfstandige zijn je 100% elektrische bedrijfswagens volledig fiscaal aftrekbaar, inclusief de kosten van autobanden en laadpalen.
    Bovendien bouwt de federale regering de fiscale steun voor niet-elektrische en hybride bedrijfswagens stelselmatig af. Binnenkort heb je dus alleen nog met een 100% elektrische wagen recht op belastingaftrek! Het VAA (voordeel van alle aard) van een elektrische bedrijfswagen blijft voor medewerkers wel nog altijd lager dan dat voor een gelijkaardig hybride of verbrandingsmodel.
  • Sommige steden en gemeenten bieden steunmaatregelen aan particulieren voor de aankoop of lease van een 100% elektrische auto.

*Geldbedragen geldig op 13/06/2025

Conclusie: is elektrisch rijden goedkoper?

Als we uitgaan van een meerprijs van € 10.000 en rekening houden met een afgelegde afstand van 10.000 km per jaar, het verschil in verkeersbelasting en onderhoudskosten, dan duurt het op dit moment ongeveer 10 jaar voor je het verschil in kosten hebt teruggewonnen. En dat is dan nog zonder rekening te houden met de afbouw van het belastingvoordeel voor ‘traditionele’ bedrijfswagens op fossiele brandstoffen.

Let op: de cijfers van deze vergelijking tussen elektrische en brandstofauto’s betreffen de aankoop van een nieuwe wagen en zijn sterk afhankelijk van de kostprijs van de traditionele wagen. De markt is heel breed, van relatief goedkope wagens tot dure luxemerken. Traditionele wagens uit het middensegment kunnen maar beter op hun tellen passen, want het heden en de toekomst kleuren stilaan elektrisch.