100% elektrisch rijden: is het echt zo duur?

Je ziet steeds meer elektrische wagens in het straatbeeld verschijnen. Waarom mensen een elektrische wagen kopen? Omwille van hoge benzinetaksen of de zorg om ons milieu. Toch zorgt de hoge aankoopprijs nog voor twijfels. Maar is dat wel terecht?

Hoeveel kost een 100% elektrische auto in vergelijking met een gewone auto? Hoe zit het met het onderhoud? Zijn er fiscale voordelen verbonden aan elektrisch rijden? Laat ons het volledige kostenplaatje eens onder de loep te nemen.

Aankoopprijs en doorverkoopwaarde van een elektrische auto

Een elektrische wagen is duurder dan een wagen met verbrandingsmotor. Dit komt omdat de batterijen duur zijn en de R&D-kosten (Research & Development) van elektrische wagens mee door de consument worden betaald. Het prijsverschil met een brandstofwagen kan oplopen tot € 10.000 voor een middelgrote auto, al worden elektrische wagens steeds goedkoper:

  • Er komt meer concurrentie door meer modellen en meer merken op de markt.
  • Het onderzoek is afbetaald en er is minder onderzoek nodig.
  • De batterijen worden beter en goedkoper.
  • Wagens op de tweedehandsmarkt zorgen voor extra concurrentie.

Studies schatten in dat binnen 5 jaar de huidige elektrische wagens op de tweedehandsmarkt 40 tot 47,5% van hun nieuwprijs waard zijn (tegenover maximum 42,5% bij benzinewagens en 35% bij dieselwagens).

is elektrisch rijden echt zo duur?

Elektrisch rijden = minder hoge kosten in verbruik

Als het gaat over brandstofkosten, heeft de elektromotor een duidelijk streepje voor op de verbrandingsmotor:

  • De gemiddelde kostprijs per 100 km bedraagt ongeveer 3 euro.
  • Fossiele brandstof stijgt sneller in prijs dan elektriciteit.
  • Je kan de batterijen op verschillende plaatsen gratis opladen.
  • Werkgevers investeren meer en meer in oplaadpunten voor werknemers.
  • Particulieren produceren steeds vaker zelf hun elektriciteit. Heb je genoeg overschotten, dan kan je die gebruiken om je wagen op te laden.

Wist je dat je bij Luminus ook vrijblijvend een offerte kunt aanvragen voor een laadpaal bij je thuis?

Een elektrische wagen vraagt minder onderhoud

Het jaarlijks onderhoud van een traditionele wagen is minstens dubbel zo duur als dat van een elektrisch exemplaar. Dit komt omdat er minder bewegende delen in een elektromotor zitten en de slijtage beperkt blijft. Het enige wat je sneller moet vervangen, zijn de banden, die door het hoge gewicht en het hoge motorkoppel sneller slijten.

Lees ook ons artikel: Hoe kan ik mijn elektrische of hybride wagen thuis opladen?

Is elektrisch rijden echt zo duur?

Fiscale voordelen voor elektrisch rijden

De jaarlijkse fiscale lasten voor een 100% elektrische wagen zijn heel laag. Bovendien heb je in Vlaanderen recht op een interessante premie. We geven een overzicht:

  • Belasting op inverkeerstelling (BIV): In Vlaanderen ben je met een 100% elektrische wagen vrijgesteld van BIV. Zowel in Brussel als in het Waals Gewest betaal je de minimumbelasting van € 61,50.
  • Verkeersbelasting: Ook voor de verkeersbelasting betaal je in Brussel en het Waals Gewest het minimumbedrag (€ 83,56). In Vlaanderen ben je vrijgesteld van verkeersbelasting.
  • Als vennootschap of zelfstandige zijn je 100% elektrische bedrijfswagens volledig fiscaal aftrekbaar, inclusief de kosten van autobanden en laadpalen.
  • Als particulier kan je in Vlaanderen nog zeker tot eind 2020 aanspraak maken op een premie voor de plaatsing van bepaalde thuisbatterijen.
  • Sommige steden en gemeenten bieden steunmaatregelen aan particulieren voor de aankoop of lease van een 100% elektrische auto.

Conclusie?

Als we uitgaan van een meerprijs van € 10.000 en rekening houden met een afgelegde afstand van 10.000 km per jaar, het verschil in verkeersbelasting en onderhoudskosten, dan duurt het op dit moment ongeveer 10 jaar vooraleer je het verschil in kosten hebt teruggewonnen. Let op: deze cijfers betreffen de aankoop van een nieuwe wagen en zijn sterk afhankelijk van de kostprijs van de traditionele wagen. De markt is heel breed, van relatief goedkope wagens tot dure luxemerken. Traditionele wagens uit het middensegment kunnen maar beter op hun tellen passen, want het heden en de toekomst kleuren stilaan elektrisch.

Ook interessant voor jou