Elektrische auto’s worden alsmaar populairder, dus de laadinfrastructuur kan niet achterblijven. Hier vind je een volledig overzicht van alle laadmogelijkheden voor elektrische wagens. Welke passen het best bij jou?
- Je elektrische auto opladen thuis
- Een laadpaal op het werk
- Publieke laadpalen onderweg
- Hoeveel kost een laadpaal?
- Dringend laden bij autopech
1. Je elektrische auto thuis opladen
Thuis laad je de batterij van je elektrische auto altijd op aan het voordeligste tarief, want je betaalt louter voor de elektriciteit die je afneemt. Bovendien heb jij de controle: jij beslist welk energiecontract je afsluit, wanneer je de auto oplaadt, of je de energie van je zonnepanelen gebruikt … Je hebt de touwtjes volledig zelf in handen.
Thuis opladen via het stopcontact
Een volle batterij in 8 tot 12 uur
De meeste autofabrikanten leveren gratis een aangepaste laadkabel bij de auto waarmee je hem veilig aan het stopcontact kan hangen. Dat is belangrijk omdat een elektrische auto veel meer stroom vraagt dan een stopcontact doorgaans levert. Om oververhitting en brand te voorkomen, heb je dus een speciale kabel en een stopcontact van een apart gezekerde groep nodig.
“Dan heb je dus geen laadpaal nodig?” In principe niet, maar omdat een auto zoveel stroom vraagt, treedt er sneller slijtage op. Op lange termijn is een huis-, tuin- en keukenstopcontact dus niet de veiligste oplossing. Bovendien duurt het opladen wel erg lang.
Lees meer over thuisladen en maak zelf de afweging.
Thuis opladen via een laadpaal
Een volle batterij in 5 tot 10 uur
Mag het allemaal iets sneller gaan? Dan investeer je beter in een eigen laadpaal of wallbox. Daarmee ben je altijd zeker van een beschikbaar laadpunt dat je autobatterij veilig en in een acceptabele tijd oplaadt. Het enige wat je nodig hebt, is een oprit of garage.
Bekijk in deze video hoe de installatie van een laadpaal bij je thuis gebeurt.
Het lijkt misschien een grote investering, maar het is er wel een die zich in efficiëntie terugbetaalt. En al helemaal als je kiest voor een slimme laadpaal! Die communiceert met je thuisnet, houdt rekening je verbruiksgewoonten en zoekt steeds het goedkoopste moment om te laden. De slimme laadpaal is ook interessant in het kader van het capaciteitstarief in Vlaanderen. Bovendien is een slimme laadpaal momenteel nog 100% aftrekbaar voor particulieren, als je hem met groene stroom bevoorraadt. Dat voordeel wordt de komende jaren wel afgebouwd, maar er blijven nog tal van financiële voordelen over die EV de moeite waard maken.
Ontdek meer over slimme laadpalen in ons artikel “Welke soorten laadpalen zijn er in België?”
Wist je dat?
Zonnepanelen vormen een ideale combinatie met elektrische auto’s. Met de stroom die ze opwekken, kan je jouw auto gewoon gratis opladen. Een groot deel van de opgewekte elektriciteit gaat immers verloren aan het net. In de toekomst zal bidirectioneel laden dat probleem kunnen oplossen. Bepaalde automodellen zullen stroom kunnen vasthouden in hun batterij om die later terug te geven aan je thuisnetwerk. Je zal je auto als het ware als thuisbatterij kunnen gebruiken.
2. Een laadpaal op het werk
Voor bedrijven die kiezen voor elektrische bedrijfswagens is de installatie van laadpalen de logische volgende stap. Dat kan bij je medewerkers thuis of op de parking van het bedrijf. Doorheen de werkdag staan de auto’s daar immers uren stil: geen beter moment dus om hun batterijen op te laden. Ook klanten die je organisatie bezoeken, kunnen er mee van profiteren. Je kan hen daar zelfs een vergoeding voor vragen, wat helpt om de investering te compenseren.
De installatie van een laadpaal is ook voor bedrijven fiscaal aftrekbaar:
- Bedrijven, zelfstandigen en vrije beroepen kunnen tot maart 2023 de aankoop en installatie van laadpalen voor 200% aftrekken, als ze ze publiek maken door ze ter beschikking te stellen van derden.
- Zelfs de elektriciteit die je gebruikt om een elektrische wagen op te laden, is voor 100% aftrekbaar. Dat geldt trouwens ook voor particulieren.
3. Publieke laadpalen onderweg
Standaard publieke laadpalen met wisselstroom
Een volle batterij in 2 tot 5 uur
Omdat elektrische auto’s steeds populairder worden, blijft ook het laadpalennetwerk groeien. Momenteel telt België al 8.000 laadpalen en we hebben nog geen plannen om te stoppen: tegen 2030 moeten dat er 150.000 zijn. Daarmee volgen we de trend van Europa, die haar netwerk van meer dan 500.000 laadpalen naar schatting tegen 2030 zal vertienvoudigen. Op vakantie gaan met de elektrische wagen wordt dus ook steeds makkelijker.
Laadpalen zijn geen zeldzaam fenomeen meer: je vindt ze aan tankstations, op openbare parkings en naast grote winkels en hotels. Ze laden je auto doorgaans iets sneller op dan de laadpaal thuis of op het werk, maar wel aan een meerprijs. Naast de prijs van de elektriciteit betaal je namelijk ook voor de dienst die ze verlenen, de infrastructuur en het onderhoud. Bovendien is er altijd de kans dat een openbare laadpaal bezet is. Ze zijn dus vooral handig ter ondersteuning van je eigen laadpaal of de laadoplossingen of het werk, of als noodoplossing.
➔ Kan je thuis geen eigen laadpaal plaatsen? Ga dan eens langs in het gemeentehuis. Als er in een straal van 500 meter rond je huis nog geen publieke laadpaal is, moet het bestuur er in principe een laten installeren. Meer info.
Snelladers met gelijkstroom
Een volle batterij in 30 minuten tot 2 uur
Wil je zo snel mogelijk met een volle batterij weer vertrekken? Dan zijn er snelladers. Die zijn vooral bedoeld om elektrische wagens rap bij te laden om die laatste 100 kilometer af te leggen. Daarom vind je ze vooral bij tankstation naast grote autosnelwegen – al duiken ze ondertussen al wat vaker op in het straatbeeld. Maar voor dat comfort betaal je wel een pak meer.
Wat maakt snelladers zo verschillend van standaard laadpalen? Ontdek het antwoord.
Je kan de laadtijd bij een snellader aanzienlijk verkorten door de autobatterij steeds maar tot 80% op te laden. Die laatste 20% tot 50% gaan namelijk veel trager en leveren allicht weinig meerwaarde. Zo kan je na 20 minuten tot 3 kwartier alweer vertrekken.
➔ Thuis kan je geen snellader installeren zoals je naast snelwegen vindt, want huishoudelijke elektriciteitsaansluitingen zijn niet voorzien op deze grote stroomvraag. Je kan wel kiezen voor een lader met een vermogen dat in de buurt komt van een snellader (maximaal 22 kW). Om overbelasting te voorkomen, zal je aansluiting dan mogelijk verzwaard moeten worden, wat extra kosten met zich meebrengt. Kies liever voor een laadpaal die zo goed mogelijk is afgestemd op je auto en je netwerk, want snelladen is in de meeste gevallen toch niet dagelijks nodig.
Laden met een laadpas
Bij de meeste openbare laadpunten heb je geen laadpas nodig, maar het is altijd handig om er een paar op zak te hebben. Zo kom je in geval van nood niet voor een onbeschikbare laadpaal te staan. Laadpassen leveren je toegang tot een groot netwerk van laadmogelijkheden en verlenen hun gebruikers soms een voordeligere formule. Ze registreren wie de laadpaal gebruikt en hoe lang de laadbeurt duurt en sturen dat rechtstreeks door naar de energieleverancier. Factureren gaat zo een stuk vlotter.
Meer weten over de voordelen van laadpassen? Wij hebben een antwoord op al je vragen.
4. Hoeveel kost een laadpaal?
De laadkosten
Hoeveel je betaalt om je auto op te laden, is afhankelijk van wat jij belangrijk vindt.
- Ben jij voortdurend onderweg, leg je dagelijks grote afstanden af en rij je wel eens naar het buitenland? Dan is snelladen voor jou allicht noodzakelijker dan voor andere chauffeurs en is de meerprijs de moeite waard, omdat je minder tijd verliest.
- Of gebruik jij je auto voornamelijk voor woon-werkverkeer en heb je steeds een aantal uur tijd om hem te laten opladen? Dan zijn de andere laadoplossingen meer geschikt.
Welke prijs je precies voor een laadsessie betaalt, hangt af van verschillende factoren:
- De heersende energieprijzen.
- De beheerder van de laadpaal.
- Eventueel een starttarief, een tijdtarief voor hoe lang je de paal bezet houdt of de abonnementsformule van je laadpas.
Lees meer over de voordelen van elke laadoplossing.
De prijzen verschillen sterk van aanbieder tot aanbieder, maar in het algemeen zijn snelladers het duurst. Daarna volgen gewone publieke laadstations en de laadpaal bij je thuis (of op het werk) is het voordeligst. In dat opzicht is het dus slimmer om zelf een laadpaal te installeren, maar die vraagt natuurlijk wel een investering.
De investering
De kostprijs van een laadpaal en de installatie ervan hangt af van verschillende factoren, zoals het soort laadpaal, de aanpassingen die al dan niet nodig zijn aan je woning én de installateur met wie je in zee gaat. Daarbij moet je vooral rekening houden met het vermogen van het apparaat, oftewel hoe snel de lader jouw autobatterij kan volladen. Standaard leveren thuisladers 3,7 of 7,4 kW in geval van 1-fasige stroom (de standaard in de meeste huizen) en 11 of 22 kW in geval van 3-fasige stroom (eerder bij bedrijven en publieke parkings).
Voor een gewone laadpaal, inclusief installatie, mag je een kostenplaatje van € 500 tot € 2.000 verwachten. Gelukkig zijn er een aantal fiscale voordelen die de kosten kunnen verzachten. Wat de prijs erg optrekt, is de installatie van een slimme laadpaal of een snellader.
- Een snellader wordt voor een thuisnetwerk meestal afgeraden, uit gevaar voor overbelasting. Wil je er toch voor gaan? Dan tel je al gauw € 3.000 of meer neer.
- Ook een slimme laadpaal is een stevige investering. Je betaalt er tussen de € 800 en € 1.500 voor, maar het grote voordeel is dat je zijn hele levensduur stevig bespaart op energie.
De verleiding is groot om een lader te zoeken met een grote capaciteit, zodat je toch wat laadtijd wint, maar dat heeft niet altijd nut. Je elektrische auto moet dat snelle laden namelijk ook kunnen ondersteunen. Daarom is het belangrijkste criterium altijd dat je een lader kiest die is afgestemd op het vermogen van je wagen én je netaansluiting. Ben je in de toekomst echter van plan om een elektrische auto aan te schaffen met een grotere capaciteit? Dan kan het wel lonen om een laadpaal te installeren die daar al op voorbereid is, zodat je de investering niet moet herhalen.
Klik hier voor een meer gedetailleerd overzicht.
5. Dringend laden bij autopech
Wanneer je met een elektrische auto stilvalt, is dat een heel andere zaak dan met een brandstofwagen. Daarom werkt Luminus samen met Touring, dat daar ondertussen ook op voorbereid is. Meestal sleept hun pechdienst je naar het dichtstbijzijnde laadpunt, tenzij dat te ver is. In dat geval hebben ze vaak een mobiele snellader op zak (die kan je trouwens ook zelf kopen voor noodgevallen).