Heb ik thuis een laadpaal nodig voor mijn elektrische wagen?

Ruil jij je traditionele wagen weldra in voor een moderne plug-in hybride of elektrische auto? Slimme keuze! Dat is niet enkel ecologisch, maar ook de toekomst van de mobiliteit. Daarbij denk je best ook eens na over de juiste laadoplossing voor je elektrische wagen.

Misschien twijfel je nog over een eigen laadpaal bij je thuis, want “laden aan het stopcontact of bij openbare laadpunten gaat toch net zo goed?”. Klopt, maar daar zijn wel wat meer risico’s en kosten aan verbonden. We helpen je in je keuze.

Thuis opladen met je meegeleverde kabel

Bij je plug-in hybride of elektrische wagen krijg je een laadkabel meegeleverd. Die kun je simpelweg in het standaard stopcontact (220V) in je garage of op de oprit steken. Het grootste voordeel? Je moet geen extra investeringen doen en betaalt de gewoonlijke elektriciteitsprijs. Maar er zijn helaas ook enkele nadelen:

  • Het duurt erg lang om de accu van je wagen volledig op te laden. Afhankelijk van de stroomsterkte van je thuisnetwerk, de batterij van je wagen en het vermogen van de transformator, moet je toch rekenen op tien tot twintig uur om een 100% elektrische wagen op te laden. Vind je dat te lang? Dan investeer je beter in een eigen laadpaal.
  • Hoewel je meestal een aangepaste laadkabel ontvangt die laden via het stopcontact een stuk veiliger maakt, zijn de gewone huis-, tuin- en keukenstopcontacten niet voorzien op de noden van een elektrische wagen. Daardoor treedt er sneller slijtage op en verhoogt de kans op brand.
  • Bovendien mag je de auto niet aan eender welk stopcontact hangen. Ga altijd op zoek naar eentje met een apart gezekerde groep zodat ook je meterkast niet overbelast wordt.

Opladen via het stopcontact kan dus prima, maar is geen houdbare langetermijnoplossing. Met een eigen laadpaal ontsnap je aan deze risico’s en ben je zeker dat je altijd een veilig laadpunt ter beschikking hebt.

Enkele bestuurders van elektrische bedrijfswagens delen hier hun ervaringen

Investeren in een vast laadpunt

Gelukkig is het mogelijk om thuis een laadpaal te installeren. Zo’n vast laadpunt heeft flink wat voordelen:

  • De allergrootste troef is de snelheid. Afhankelijk van het vermogen van het gekozen model laad je tot 10 keer sneller op dan met een gewoon stopcontact. Dat hangt af van de capaciteit van de laadpaal: die varieert van 3,7 kw tot wel 22 kW. Voor thuisoplossingen zijn vooral laadstations van 3,7 kW en 7,4 kW populair.
  • Je hoeft niet eindeloos rond te rijden op zoek naar een beschikbaar laadpunt. Een eigen laadpaal verzekert je dat je altijd met een volgeladen batterij kan vertrekken.
  • En je betaalt ook nog eens een pak minder dan bij een openbare laadpaal.
  • Kies je voor een slimme laadpaal? Dan krijg je er nog een flexibele werking bovenop. Slimme laadpalen passen zich aan je gebruiksgewoonten aan en zorgen voor optimale laadomstandigheden. Ze balanceren het andere stroomgebruik, geven je daar een gedetailleerd verslag van en houden rekening met je voorkeuren. Enkel laden op nachttarief? Een volle batterij tegen 9 uur ‘s ochtends? De energie van je zonnepanelen gebruiken? Het kan allemaal.

Een vast laadpunt is dus goedkoop, snel, praktisch, veilig en gebruiksvriendelijk… Én er zijn verschillende mogelijkheden. Maar hoe weet je welke laadpaal de juiste is voor jouw wagen? Onze online tool helpt je met die keuze of stel jezelf simpelweg volgende vragen:

  • Heb je thuis een eenfasige of driefasige aansluiting? De meeste Belgische woningen beschikken nog over een eenfasige aansluiting en dat is soms onvoldoende als je er zo’n grote verbruiker als een elektrische auto aan toevoegt. Maar voor je snel een verzwaring naar drie fasen aanvraagt bij de netbeheerder, ga je best eerst na hoe jouw aansluiting en verbruik er precies uitzien, om te bepalen of het echt nodig is. 
  • Welke elektrische wagen heb ik op het oog? Die bepaalt namelijk ook welke laadpaal geschikt is. Kijk daarbij vooral naar een passende aansluiting en zorg ervoor dat de laadcapaciteit van de auto en het laadpunt op elkaar zijn afgestemd. Het heeft namelijk weinig zin om een laadpaal te installeren die sneller kan laden dan je auto en vice versa.
  • Hoe ziet mijn rijgedrag eruit? Als je dagelijks grote afstanden aflegt, heb je een krachtigere laadpaal nodig om snel weer de weg op te kunnen, dan wanneer je de auto zelden gebruikt.
  • Wat is het effect van het capaciteitstarief? Vanaf 1 januari 2023 worden je distributienetkosten op een nieuwe manier berekend: het deeltje van je energiefactuur dat je aan je netbeheerder betaalt. Meer daarover hier. Hoe hoger je verbruikspieken, hoe hoger je de netkosten bijgevolg zullen zijn. De keuze van je laadpaal speelt hier ook een rol in. Een voorbeeld: met een driefasige elektriciteitsaansluiting bij je thuis, kun je je wagen erg snel opladen (tot wel 22 kW), maar je vraagt hiermee op korte tijd erg veel stroom en drijft de energierekening bijgevolg op. Een zonnepaneleninstallatie die voor gratis energie zorgt en/of een slimme laadpaal die je verbruikspieken automatisch beperkt, zijn beide slimme overwegingen.

Een eigen zaak? Kies je dan zowel thuis als op het werk voor een laadpaal?
> Speciaal voor zelfstandigen en ondernemers lichten we de verschillende mogelijkheden uit

Ook Luminus biedt laadoplossingen voor thuis en op kantoor. Je kan kiezen voor een klassieke of slimme laadpaal of slimme laadkabel. Inbegrepen in de packs zijn een professionele installatie door een van onze vakmensen en een laadpas voor onderweg. Benieuwd welke laadoplossing voor jou het beste past en hoeveel die kost? Je ontdekt het hier!

Ook interessant voor jou