De weken voor en na een verhuis zijn meestal hectisch en er zijn verschillende instanties die je op de hoogte moet brengen. In deze blog zoomen we in op je energiecontracten verhuizen naar je nieuwe adres. Indien je je leverancier proactief informeert en het overnamedocument tijdig invult, gaat dat proces erg vlot. Bij Luminus helpen we je graag op weg.
Tijdig je energiecontract verhuizen
Je wilt je energiecontract(en) verhuizen naar je nieuwe adres? Dan is het belangrijk je energieleverancier tijdig op de hoogte te brengen. De precieze deadline daarvoor vind je in de algemene voorwaarden van je energiecontract. Vind je die niet meteen terug, dan is het aangeraden om je leverancier een à twee weken voor je verhuis te contacteren. Zo kan die tijdig alles in orde brengen om je elektriciteits- en/of gascontract mee te verhuizen en ben jij zeker van een vlotte energielevering in je nieuwe woning.
Als je je leverancier niet of te laat op de hoogte brengt van je verhuis, kan je een dubbele factuur ontvangen: een voor het energieverbruik op je oude adres én in je nieuwe woonst. Het is dus beter om je energieleverancier te vroeg te contacteren dan te laat. Meer over de verschillende stappen lees je hier.
Tip: als Luminus-klant kun je te allen tijde checken of je huidige energiecontract nog steeds de meest geschikte keuze is voor je nieuwe woning. Doe hier een check-up van je tarief.
Welke gegevens heeft je energieleverancier nodig om je energiecontract te verhuizen?
- Je nieuwe adres, je betaal- en contactgegevens
- De datum van je verhuis en van de intrek in je nieuwe woonst
- De meterstanden van de oude en nieuwe woonst
Neem op de dag van je verhuis de meterstanden op in je oude woning. Meestal is de vorige eigenaar van je nieuwe huis verantwoordelijk om daar de meterstanden op te nemen – maar het is altijd slim om ze even na te kijken. Met die gegevens maakt je energieleverancier de eindafrekening op van je vorige woning en start die de berekening voor je nieuwe woning.
- Het meternummer en de EAN-code van je nieuwe woonst
Dit kan je vragen aan de voormalige bewoner (die de gegevens terugvindt op zijn energiefactuur) of bij de distributienetbeheerder van je gemeente.
Bij de overdracht van de sleutels, in aanwezigheid van de nieuwe en de oude bewoner, vul je het energieovernamedocument in. Met deze gegevens kan je leverancier een eindfactuur opmaken voor je oude adres en kan het lopende contract tegen dezelfde voorwaarden worden verlengd voor je nieuwe woning. Let wel, er zijn twee varianten:
- het gewone energieovernamedocument voor elektriciteit en/of aardgas
- het energieovernamedocument voor wie hernieuwbare energie opwekt (voor iedereen met zonnepanelen).
Tip: Bewaar zelf ook een kopie van het ingevulde energieovernamedocument om latere betwisting te vermijden.
Wat als het te verhuizen energiecontract niet op jouw naam staat?
Als het te verhuizen energiecontract niet op jouw naam staat, heb je steeds de hulp nodig van de persoon die het contract heeft afgesloten.
- Woon je in een gedeelde eigendom met een gemeenschappelijke energiemeter?
De verdeelsleutel is je referentiepunt, maar breng best ook je medebewoners op de hoogte van je verhuisplannen. Huur je het pand? Dan neem je, samen met de eigenaar of syndicus, de meterstanden op als deel van de plaatsbeschrijving op de dag van je verhuis. Leg je energieleverancier duidelijk uit hoe de energiesituatie eruitziet, zodat die de verdeling van de energiekosten verder kan regelen met de andere eigenaars of huurders.
- Woon je in een huurwoning en betaalt je huisbaas momenteel de energierekening?
In dit geval heeft de eigenaar twee opties. Ofwel kan die het energiecontract opzeggen of overzetten naar de volgende huurder. In dat geval sluit jij simpelweg een nieuw contract af voor je nieuwe woonst. Ofwel kan jij het energiecontract overnemen als de eigenaar daarmee akkoord gaat.
Luminus maakt je energiecontract verhuizen gemakkelijk
Luminus stelt 2 eenvoudige manieren voor om je energiecontract te verhuizen, of je nu klant bent of niet:
- Je regelt de verhuis van je energiecontract online
De meeste energieleveranciers hebben een online klantenportaal waar je makkelijk je energiecontract kan verhuizen. Ook in onze klantenzone, My Luminus, kan dat, en je vindt er nog allerlei andere handige functionaliteiten.
- Je regelt de verhuis van je energiecontract telefonisch
Bij Luminus staat er elke werkdag een team van verhuisdeskundigen klaar om jou te begeleiden in je verhuisproces. Je bereikt hen op het nummer 078 180 183 (van maandag t/m vrijdag van 8u tot 20u, zaterdag van 9u tot 13u).