Verhuisplannen? Verhuis je energiecontracten mee!

Bij een verhuis komt veel kijken. De weken voor en na de verhuis zijn meestal erg hectisch. De kans bestaat dat je dingen over het hoofd ziet of uitstelt naar later. Wat je zeker niet mag vergeten, is je energiecontracten tijdig overzetten naar je nieuw adres. We leggen graag uit hoe je dat correct doet en waar je op moet letten.

Waarom je energieleverancier tijdig op de hoogte brengen?

Als je je leverancier niet op de hoogte brengt van je verhuis of dit te laat doet, dan loop je het risico om een factuur te ontvangen voor het energieverbruik op je oude adres én voor het verbruik in je nieuwe woonst. Bovendien loop je het risico dat je energietoevoer na enkele weken afgesloten wordt omdat je contract niet in orde is.

Wie moet wat doen?

Nieuwe bewoner of voormalige bewoner:

Elke persoon die verhuist draagt de verantwoordelijkheid om zijn huidige energieleverancier op de hoogte te brengen. Zo kan het contract in de voormalige woning worden afgesloten en het energiecontract in de nieuwe woning kan worden voortgezet.

Huurder of eigenaar:

Ben je huurder en staat het contract op jouw naam, dan moet je jouw huidige energieleverancier op de hoogte brengen.

Staat het contract niet op jouw naam (bijvoorbeeld als het om een gemeenschappelijke teller gaat in een gedeelde eigendom), dan moet je, samen met de eigenaar of syndicus, de meterstanden opnemen op het moment van de plaatsbeschrijving wanneer je het pand verlaat.

Wanneer breng je je energieleverancier op de hoogte?

Het is belangrijk dat je je energieleverancier tijdig op de hoogte brengt van je verhuis. Idealiter doe je dit 1 week vóór de verhuis.

Welke gegevens bezorg je je energieleverancier?

  • De datum van je verhuis en van de intrek in je nieuwe woonst
  • De meterstanden van de oude en nieuwe woonst.
  • Bij de overdracht van de sleutels, in aanwezigheid van de nieuwe en de oude bewoner, vul je het energieovernamedocument in. Let wel, er zijn twee varianten:
  • Een gouden tip: bewaar zelf ook een kopie om elke latere betwisting te vermijden.
  • Als de meterstanden al zijn opgetekend door de eigenaar of de bewoner die het pand verlaat, aarzel dan niet om de meterstanden op de tellers nog eens te controleren.
  • Luminus helpt je graag bij je verhuis of meterovername.
  • Het meternummer en de EAN-code van je nieuwe woonst. Dit kan je vragen aan de voormalige bewoner, die dit kan terugvinden op zijn energiefactuur, of bij de distributienetbeheerder van je gemeente.

Met deze gegevens kan je leverancier een eindfactuur opmaken voor je oude adres en kan het lopende contract tegen dezelfde voorwaarden worden verlengd voor je nieuwe woning.

Hoe doe je dit in de praktijk?

Luminus stelt 2 eenvoudige manieren voor om je verhuis te regelen, of je nu klant bent of niet:

  • Ik regel mijn verhuis online in enkele klikken

Jouw verhuis online regelen is kinderspel.

  • Ik regel mijn verhuis telefonisch

Ons team van verhuisdeskundigen staat ter beschikking op het nummer 078 180 183 (van maandag t/m vrijdag van 8u tot 20u, zaterdag van 9u tot 13u)

Wil je ook je andere leveranciers (verzekeringen, telecom, televisie…) in een paar klikken op de hoogte brengen van je adreswijziging? Dat kan heel eenvoudig met je gratis persoonlijke assistent op slimverhuizen.be.

Ook interessant voor jou