De verschilmakers #12: Too Good To Go

Wij Belgen zijn helaas een van de Europese kampioenen als het gaat om voedselverspilling. Zo’n 345 kilogram eten vliegt jaarlijks per persoon de vuilnisbak in. Een probleem dat dringend aangepakt moest worden, vond Jonas Mallisse. Met de app Too Good To Go heeft hij het voorbije jaar meer dan 160.000 maaltijden uit de vuilnisbak gered. 11 vragen aan Jonas!

Hoe is Too Good To Go precies ontstaan?

Jonas: “Het concept is eigenlijk uitgevonden door vijf Deense vrienden, die de app zo’n drie jaar geleden in hun land lanceerden. Ikzelf hoorde er in de zomer van 2017 voor het eerst over, toen ik aan het reizen was door India. Een Deens koppel vertelde zo enthousiast over het hele concept, dat ik meteen verkocht was. Dus heb ik onmiddellijk contact opgenomen met de oprichters om te horen of dit ook in ons land gelanceerd kon worden. Zo is het Belgische verhaal van Too Good To Go ontstaan.”

Wat is je grootste drijfveer?

Jonas: “In India deed ik aan vrijwilligerswerk in een zigeunergemeenschap waar allesbehalve genoeg eten was. Als je dan beseft hoeveel voedsel gewoon in de vuilnisbak belandt en wat voor een impact dat heeft … Het milieu kreunt eronder en ook de boeren hebben het moeilijk om het hoofd boven water te houden door al die prijsstijgingen, en dat allemaal terwijl we onnodig eten weggooien. Dat probleem moet gewoon aangepakt worden om van de wereld een betere plek te maken.”

Hoe werkt de ‘Too Good To Go’-app precies voor de consument?

Jonas: “Het principe is simpel. Je kunt de app gratis downloaden en heel eenvoudig een profiel aanmaken. Dan kun je op zoek naar handelaars bij jou in de buurt: bakkers, slagers, supermarkten, broodjesbars of restaurants. Heb je zin in pasta? Dan zoek je naar een Italiaans restaurant. Heb je trek in sushi? Dan vind je in een handomdraai een Japans restaurant. En dan moet je enkel nog het gewenst aantal porties reserveren. Als er op het einde van de dag nog voldoende overschot is, kun je je maaltijd gaan afhalen. Met je eigen voorraadpotjes.”

Moet je in elke zaak je eigen verpakking meenemen?

Jonas: “Plastic zakjes zijn slecht voor het milieu, dus vragen we aan de consument om zelf potjes mee te brengen. En ook de handelaar willen we aanmoedigen om geen zakjes mee te geven. Maar we moeten eerlijk zijn, het gebeurt af en toe dat er plastic de deur uit gaat. Soms kan het gewoon niet anders. Denk maar aan voorverpakte salades. We gaan die niet uit de verpakking halen om het dan weer in een ander doosje te stoppen.”

Wat is het grote voordeel voor de consument?

Jonas: “Eerst en vooral heb je superlekker eten voor weinig geld. Want meestal betaal je slechts een derde van de normale prijs. Je leert ook nieuwe dingen kennen, want je weet op voorhand nooit wat je precies krijgt. Als je bij de Italiaan bestelt, dan weet je natuurlijk dat het geen sushi zal zijn. Maar misschien leer je wel een nieuwe pasta kennen. Leuk, toch? En je leert ook nieuwe handelszaken in je buurt kennen. Ik woon al tien jaar in Gent en heb dankzij de app maar liefst zeven nieuwe zaken leren kennen in een straal van twee à drie kilometer. En als laatste doe je natuurlijk ook iets goeds voor het milieu. Je redt eten dat anders gewoon wordt weggegooid.”

Hoeveel mensen hebben zich tot nu toe al ingeschreven?

Jonas: “De teller staat nu op 260.000 gebruikers. Niet slecht, hé. En zij kunnen terecht bij meer dan duizend partners.”

Is Too Good To Go in heel het land beschikbaar?

Jonas: “Ja, maar we hebben nog niet in elke gemeente partners. Vooral de grotere steden en gemeenten zijn al mee in ons verhaal gestapt. Op sommige plaatsen gaat het om één handelaar, maar in de grootsteden zijn het er tientallen. De bedoeling is wel om ook de kleinste dorpjes te bereiken, zodat we overal waar voedsel wordt weggegooid een oplossing kunnen bieden.”

Heb je een idee hoeveel maaltijden jullie al van de vuilnisbak hebben gered?

Jonas: “Nog niet zo lang geleden hebben we de 160.000ste maaltijd gered. Dat is meer dan 300.000 kg CO2 die niet voor niets is geproduceerd. Dat kun je vergelijken met een jaar lang non-stop met de auto rijden. Maar er is nog werk aan de winkel. Als je weet dat we 260.000 gebruikers hebben en 160.000 maaltijden hebben gered, dan wil dat zeggen dat nog niet iedereen die de app gedownload heeft, gebruik heeft gemaakt van Too Good To Go.”

Verdienen jullie er zelf iets aan?

Jonas: Too Good To Go is een sociale onderneming. Dat wil zeggen dat we niet afhankelijk zijn van subsidies en giften. Dat willen we ook helemaal niet. Ons doel is om iets duurzaams op de markt te brengen, een systeem dat in stand blijft. Dat doen we op een professionele manier. Per geredde maaltijd nemen wij een vast bedragje om de kosten te dekken: transactiekosten, de huur van het kantoor, administratiekosten, … noem maar op. Voorlopig verdienen we nog niet genoeg om alle kosten te dekken, maar dat vraagt tijd. Het doel is om over een paar jaar genoeg winst te maken om de app in andere landen te lanceren. Het draait niet om geld, maar om de strijd tegen voedselverspilling.”

Wat hopen jullie te bereiken?

Jonas: “Uiteraard hopen we dat er nergens ter wereld nog voedsel in de vuilnisbak belandt. Maar we weten zelf ook dat dat niet van vandaag op morgen zal lukken. Voorlopig focussen we op het bestrijden van voedselverspilling in de negen landen waar de app intussen actief is, door de mensen bewust te maken van het probleem. De app is één ding, maar het belangrijkste is misschien nog om de mensen te laten nadenken over wat ze allemaal kopen en weggooien. Voedsel is kostbaar en dat beseffen nog te weinig mensen.”

Welke bespaartip zou je onze lezers nog willen meegeven?

Jonas: “Denk na voor je iets koopt. Mensen worden nog te vaak beïnvloed door reclame en promoties, waardoor ze maar kopen en kopen. En dat terwijl ze het vaak niet eens nodig hebben. Die all you can eat-restaurants illustreren dat perfect. Je ziet heel vaak mensen scheppen tot ze hun bord bijna niet meer kunnen dragen. De helft blijft dan liggen en belandt uiteindelijk gewoon in de vuilnisbak. Denk dus bewust na, niet alleen over voedsel, maar over álles wat je koopt.”

Ook interessant voor jou