De verschilmakers #12: Too Good To Go

Wij Belgen zijn helaas een van de Europese kampioenen als het gaat om voedselverspilling. Zo’n 345 kilogram eten vliegt jaarlijks per persoon de vuilnisbak in. Een probleem dat dringend aangepakt moest worden, zo vonden de oprichters van Too Good To Go. Franco Prontera – intussen Country Director – was een van de eerste enthousiastelingen die zich aansloot bij de uitrol van de app in België. Vandaag vertelt hij hoe Too Good To Go meer en meer het verschil maakt.

Hoe is Too Good To Go precies ontstaan?

Franco: “De app is in 2016 gelanceerd door vijf Deense vrienden die een passie voor voedselbesparing deelden. Het begon kleinschalig, maar de een had een vriendin in Frankrijk die wel wilde meedoen, een ander een vriend in het Verenigd Koninkrijk, en ook nog iemand in Duitsland, enzovoort. Zo is de app binnen korte tijd in meerdere landen gelanceerd. In plaats van concurrenten van elkaar te worden, kozen deze mensen er bewust voor om zich te scharen achter hetzelfde bedrijf. Tijdens mijn reis door Myanmar leerde ik Jonas Mallisse kennen. Die had in India een Deens koppel ontmoet dat hem enthousiast over het concept had verteld. Jonas was meteen verkocht en wilde de app graag mee opstarten. Toen ik het verhaal op mijn beurt van hem hoorde, was ik ook meteen mee. Zo zag de Belgische Too Good To Go het levenslicht in 2018.”

Wat is je grootste drijfveer?

Franco: “Ik ben van opleiding ecoloog. Maar ik heb heel wat ondernemers in de familie, dus ondernemerschap is mij met de paplepel ingegoten. In het verleden startte ik al wat bedrijfjes op – soms met succes, soms niet, maar ik heb er altijd veel van geleerd. Ik geloof sowieso heel sterk in business for good. Het B Corp-label is hier een mooi voorbeeld van. Ik geloof dat bedrijven positieve verandering in werking kunnen zetten. Dat kruispunt tussen businessmodel en sociale impact vind ik enorm interessant. Daarnaast geloof ik echt in de kracht van technologie om exponentiële verandering in de wereld te brengen. Zoals je ziet, komen mijn passies perfect samen in Too Good To Go!”

Hoe werkt de app voor de consument?

Franco: “Het principe is simpel. Je kunt de app gratis downloaden en heel eenvoudig een profiel aanmaken. Als je de app opent, zie je automatisch handelaars bij jou in de buurt: bakkers, slagers, supermarkten, broodjesbars of restaurants. Wat er bij hen niet verkocht wordt, kun je aan het einde van de dag ophalen tegen een klein prijsje. Het is een sterk concept en een typisch marktplaatsmodel, waarbij je als consument een bepaald aanbod krijgt en als partner direct consumenten vindt die dat van je willen afnemen. Door de jaren heen is dat idee hetzelfde gebleven, maar wel verder ontwikkeld. Heel wat mensen werken aan de app en we proberen die altijd zo gebruiksvriendelijk mogen te maken. Zo wordt het aanbod steeds diverser en groter. De app onthoudt nu ook je voorkeuren, zodat je sneller een vergelijkbaar product te zien krijgt. Supermarkten hadden in begin alleen een algemeen pakket, maar nu vaker ook een slagerij-, groente en fruit- of broodpakket. Voor de handelaar maakt het niet veel verschil, maar voor de koper wel. Ook de betaalmogelijkheden zijn uitgebreid.”

Moet je in elke zaak je eigen verpakking meenemen?

Franco: “Vanuit het oogpunt om de wereld minder te belasten werken we liefst zoveel mogelijk verpakkingsvrij en plasticvrij. De algemene regel is dus wel dat kopers hun eigen verpakking meenemen, zoals een zak, doos of krat. Maar als de maaltijd of manier van werken dat niet toelaat, bijvoorbeeld als iets al voorverpakt is, dan mag het ook zo mee.”

Wat is het grote voordeel voor de consument?

Franco: “Allereerst betaal je als consument minder voor meer. Dat is al tof. Maar wat ik zelf ook merkte, is dat je vaak twee heel positieve gevoelens bij je aankoop krijgt: ten eerste dat je iets gaat redden, ondanks dat je niet weet wat je krijgt. Het is eigenlijk een soort cadeautje. Als ik samen met mijn kinderen een pakketje ga ophalen, dan is dat een heel tof, creatief en origineel moment. Ten tweede eet je iets op dat niet wordt weggegooid, dankzij jouw aankoop. En je hebt er ook nog eens minder voor betaald.

En weet je wat ook een leuk extra voordeel is? Als ik op reis ga, kom ik dankzij mijn Too Good To Go-bestellingen op leuke nieuwe plaatsen. Wanneer ik een winkel of restaurant bezoek voor een pakket, krijg ik meteen een goed gevoel bij die zaak. Deelnemen aan Too Good To Go maakt eigenlijk een heel progressieve indruk, waardoor je als klant een positief beeld krijgt van die handelaar. Met als gevolg dat je daar opnieuw wilt gaan eten.”

Hoeveel gebruikers telt Too Good To Go vandaag?

Franco: “Op dit moment zijn bijna 2,5 miljoen mensen in België geregistreerd op de app. Dat is dus echt een exponentiële groei als je bedenkt dat we in 2018 gestart zijn. We hebben bijna 7.000 partners (supermarkten, bakkers, handelaars) waar we op kunnen rekenen.”

Verdienen jullie er zelf iets aan?

Franco: “Ons businessmodel is vrij eenvoudig en dat zal ook zo blijven. Per geredde maaltijd krijgen wij een kleine commissie. Als consument red je een maaltijd ter waarde van 15 euro en betaal je 5 euro, dus je bespaart 10 euro. Als partner krijg je een deel van die 5 euro, die normaal weggegooid zou zijn. Wij nemen een commissie daarop. Het mooie is, dat we eigenlijk geld valoriseren dat er normaal niet zou zijn.”

“Dankzij onze trouwe consumenten en partners hebben we samen inmiddels bijna 11 miljoen maaltijden gered!”

Wat hopen jullie te bereiken?

Franco: “Hoe meer maaltijden wij redden, hoe groter het bedrijf wordt. En vice versa. Het is dus belangrijk dat we zoveel mogelijk partners en consumenten vinden, maar we doen dat wel op een bewuste manier. Die marktplaats van onze app moet namelijk in balans zijn, want met te veel consumenten is er te weinig aanbod en met te veel partners zouden er producten overblijven. Gebalanceerde groei is dus ons doel.

Bovendien willen we de app zo gebruiksvriendelijk mogelijk maken. Voor de consument houdt dat weer andere zaken in dan voor de partner. We willen op het juiste moment de juiste dingen aanbevelen én routebeschrijvingen mogelijk maken met integraties in apps zoals Google Maps of Waze. Zo maken we het nog makkelijker om een maaltijd te redden. Voor partners willen we het nog makkelijker maken om die maaltijden beschikbaar te stellen. Zij hebben het vaak ontzettend druk met tekorten, personeelsplanning, logistiek, etc. Dus Too Good To Go moet daar niet nog eens bovenop komen, maar het werk juist eenvoudiger maken.

Waar we ons momenteel ook op focussen is de groei richting andere delen van de voedselketen. De verspilling vindt in Europa namelijk maar voor 20% plaats binnen de retail en foodservice – de rest gebeurt tussen landbouw, productie en consumptie. Sensibilisering, stickering, donatie, het opkopen van bulkpartijen, dat zijn allemaal zaken waar we ons nu in verdiepen en in gaan investeren.” 

Ben je ook in je persoonlijk leven bezig met verantwoord leven?

Franco: “In alles, eigenlijk. Ik ben zeker geen heilige en ook ik maak weleens keuzes die minder ecologisch zijn, maar ik vind het superfijn om met het milieu bezig te zijn en mijn steentje bij te dragen. Bijna al mijn kleding is tweedehands, bijvoorbeeld. Mijn familie fronst daar weleens over, want vroeger lag daar een stigma op. Maar tegenwoordig vind je echt hele mooie kleding in tweedehandswinkels en op Vinted, voor maar een fractie van de originele prijs. De meest recente kledingstukken die ik op Vinted kocht waren zelfs ecologische merken! Dus met beetje creativiteit koop je je spullen goedkoper en milieuvriendelijker, gewoon in de rekken of online. Zo geven we ook een signaal af aan de mensen om ons heen dat het beter kan.”

En hoe uit zich dat op vlak van energie?

Franco: “(lacht) Ik heb sinds twee weken zonnepanelen. Zo cool! Het geeft mij een heel fijn gevoel dat ik nu ook energie produceer. Omdat ik tegenwoordig halftijds thuiswerk en mijn vriendin als zelfstandige veel thuis is, kijken we regelmatig op de app wanneer onze productie piekt en zetten we dan de grootverbruikers aan. Beter voor het milieu, beter voor je portemonnee. Op het vlak van waterrecuperatie staan we ook redelijk ver, we hebben namelijk al langere tijd waterputten en regentonnen in de tuin, waardoor bijna al ons gebruik uit opgevangen water bestaat. Ik geloof dat als we allemaal iets doen en stuk voor stuk onze verantwoordelijkheid oppakken, we echt een verschil kunnen maken.”

Da’s mooi! Traditioneel sluiten we onze interviews af met de vraag naar een laatste bespaartip voor de lezer. Heb jij er nog één?

Franco: “Om dicht bij mijn job te blijven: als ik een Too Good To Go-pakket bestel bij een supermarkt, dan kijk ik eerst even wat daarin zit. Bevat het bijvoorbeeld hamburgerbroodjes en een blik perziken, dan ga ik op zoek naar vlees en sla voor tussen de broodjes en yoghurt om de perziken mee te eten als dessert. Zo zorg je ervoor dat je uiteindelijk geen eten hoeft weg te gooien. Ook zoek ik in de winkel vaak naar de doos met stickers, want daar zitten ook toffe dingen tussen die je nog prima kunt gebruiken. En weet je wat ook fijn is? Naar de lokale groente- en fruitboer gaan. Mensen associëren ‘lokaal’ vaak met ‘duur’, maar niets is minder waar. Bij de boer kun je eveneens een leuk centje besparen, en je eet lokaal geteeld voedsel.”