Hoe kan ik mijn plug-in hybride of elektrische wagen thuis opladen?

Ruil jij je traditionele wagen weldra in voor een moderne plug-in hybride of elektrische auto? Slimme keuze! Dan wil je thuis ook de juiste laadoplossing voor je elektrische wagen.

Een 100% elektrische wagen? Dat is niet enkel ecologisch, maar ook de toekomst van de mobiliteit. Misschien twijfel je nog over een eigen laadpaal, want “laden aan het stopcontact of bij openbare laadpunten gaat toch net zo goed?” Klopt, maar daar zijn heel wat meer risico’s en kosten aan verbonden. We sommen de verschillende mogelijkheden om je auto op te laden én wat daar allemaal bij komt kijken, graag voor je op.

Thuis opladen met je meegeleverde kabel

Bij je plug-in hybride of elektrische wagen krijg je een laadkabel meegeleverd. Die kun je simpelweg in het standaard stopcontact (220V) in je garage of op de oprit steken. Het grootste voordeel? Je moet geen extra investeringen doen. Maar er zijn helaas ook enkele nadelen:

  • Het duurt erg lang om de accu van je wagen volledig op te laden. Afhankelijk van de stroomsterkte van je thuisnetwerk en het vermogen van de transformator, moet je toch rekenen op meer dan een volledige dag om een 100% elektrische wagen op te laden. Vind je dat te lang? Dan investeer je beter in een eigen laadpaal.
  • Hoewel je meestal een aangepaste laadkabel ontvangt die laden via het stopcontact een stuk veiliger maakt, zijn de gewone huis-, tuin- en keukenstopcontacten niet voorzien op de noden van een elektrische wagen. Daardoor treedt er sneller slijtage op en verhoogt de kans op brand.
  • Bovendien mag je de auto niet aan eender welk stopcontact hangen. Ga altijd op zoek naar eentje met een apart gezekerde groep zodat ook je meterkast niet overbelast wordt.

Enkele bestuurders van elektrische bedrijfswagens delen hier hun ervaringen

Met een eigen laadpaal ontsnap je aan deze risico’s en ben je zeker dat je altijd een veilig laadpunt ter beschikking hebt.

Investeren in een vast laadpunt

Gelukkig is het mogelijk om thuis een laadpaal te installeren. Zo’n vast laadpunt heeft flink wat voordelen:

  • De allergrootste troef is de snelheid. Afhankelijk van het vermogen van het gekozen model laad je tot 10 keer sneller op dan met een gewoon stopcontact. Er bestaan laders van 3,7 kW, 7,4 kW, 11 kW en 22 kW. Voor thuisoplossingen zijn vooral de eerste twee (3,7 kW en 7,4 kW) populair. 
  • Je hoeft niet eindeloos rond te rijden op zoek naar een beschikbaar laadpunt. Een eigen laadpaal verzekert je dat je altijd met een volgeladen batterij kan vertrekken.
  • En je betaalt ook nog eens een pak minder dan bij een openbare laadpaal.

Een vast laadpunt is dus goedkoop, snel, praktisch, veilig en gebruiksvriendelijk. Bovendien biedt een eigen installatie een flexibelere werking dan het stopcontact: slimme laadpalen passen zich namelijk aan jouw gebruiksgewoonten aan en zorgen voor optimale laadomstandigheden. Ze balanceren het andere stroomgebruik, geven je daar een gedetailleerd verslag van en houden rekening met jouw voorkeuren. Enkel laden op nachttarief? Een volle batterij tegen 9 uur? De energie van je zonnepanelen gebruiken? Het kan allemaal.

Er zijn dus verschillende mogelijkheden, maar hoe weet je welke laadpaal de juiste is voor jouw wagen? Stel jezelf de volgende vragen:

  • Heb je thuis een eenfasige of driefasige aansluiting? De meeste Belgische woningen beschikken nog over een eenfasige aansluiting en dat is soms onvoldoende als je er zo’n grote verbruiker als een elektrische auto aan toevoegt. Maar voor je snel een verzwaring naar drie fasen aanvraagt bij de netbeheerder, ga je best eerst na hoe jouw aansluiting en verbruik er precies uitzien, om te bepalen of het echt nodig is. 
  • Welke elektrische wagen heb je op het oog? Die bepaalt namelijk ook welke laadpaal geschikt is. Kijk daarbij vooral naar een passende aansluiting en zorg ervoor dat de laadcapaciteit van de auto en het laadpunt op elkaar zijn afgestemd. 
  • Hoe ziet je rijgedrag eruit? Als je dagelijks grote afstanden aflegt, heb je een krachtigere laadpaal nodig om snel weer de weg op te kunnen, dan wanneer je de auto zelden gebruikt.
  • Wat is het effect van het capaciteitstarief? Hoe hoger je verbruikspieken, hoe hoger je netkosten binnenkort zullen zijn. Dat is het gedeelte van de energiefactuur dat je aan de netbeheerder betaalt. Als je het belangrijk vindt om die pieken zo veel mogelijk af te vlakken, kies je beter niet voor een erg snelle laadpaal. Die vraagt op korte tijd namelijk grote hoeveelheden stroom om de wagen zo snel mogelijk vol te pompen en drijft de energierekening daarmee op.

Een eigen zaak? Kies je dan zowel thuis als op het werk voor een laadpaal?
> Speciaal voor zelfstandigen en ondernemers lichten we de verschillende mogelijkheden uit

Handig om te weten: ook Luminus biedt laadoplossingen voor thuis. Je kan kiezen voor een klassieke of slimme laadpaal of slimme laadkabel. Inbegrepen in de packs zijn een professionele installatie door een vakman en een handige laadpas voor laden onderweg. Bovendien krijg je toegang tot een aangepast energietarief mét batterijbijstand. Benieuwd welke laadoplossing voor jou het beste past en hoeveel die kost? Je ontdekt het hier!

Ook interessant voor jou