Bij Wash Wash Cousin wordt er veel gelachen maar ook hard gewerkt. Alle formules worden ontwikkeld, getest, gecontroleerd en opnieuw getest vooraleer ze goedgekeurd worden. Het bedrijf produceert solide cosmeticaproducten voor een afvalvrije badkamer. Christel Carlier, de oprichtster van Wash Wash Cousin, maakte haar eigen cosmetica thuis. Gezien de toenemende vervuiling en de klimaatopwarming vond ze dat het meer dan tijd was om in actie te schieten. Christel is nu hoofd van het R&D-lab van het bedrijf. We spraken met haar af om meer te weten te komen over Wash Wash Cousin.
Kun je jezelf voorstellen en ons vertellen wat Wash Wash Cousin precies aanbiedt?
Christel: “Ik ben de oprichtster van Wash Wash Cousin. Momenteel leid ik het R&D-laboratorium van het bedrijf. Wash Wash Cousin ontwikkelt, produceert en verkoopt solide cosmetica zodat het hele gezin minder afval in de badkamer produceert. Wij doen alles van A tot Z, van de formules tot de marketing van onze producten. We zijn van niemand afhankelijk. Het is voor ons echt belangrijk om het hele productieproces te controleren.”
Hoe kwam je op het idee om de dingen anders aan te pakken?
Christel: “Ik begon thuis zelf cosmetica te maken. Ik besefte al snel dat solide cosmetica superzuinig is. De producten gaan enkele maanden mee. Ik moest er dus minder vaak maken. Ik wilde actie ondernemen om de productie van afval en overconsumptie te beperken. Je moet weten dat een gezin van 4 personen gemiddeld 30 flessen douchegel, 30 flessen shampoo en zelfs 30 tubes tandpasta per jaar verbruikt … Vandaag bedraagt het gewicht van badkamerafval voor een gezin van 4 personen bijna 25 kg per jaar. Dankzij goed ontwikkelde solide cosmetische producten in ecologische verpakkingen daalt dat gewicht tot vrijwel nul kilo.”
Waarom is het zo belangrijk om het verpakkingsafval terug te dringen? Wat is de impact van verpakkingen op het milieu?
Christel: “De meeste verpakkingen zijn ontworpen voor eenmalig gebruik en worden niet gerecycleerd. Ze worden begraven of op een stortplaats gegooid. En daar komen ze door wind-en waterstromingen in de omgeving terecht. Bovendien wordt plastic afval helemaal niet afgebroken. Je vindt het op de meest afgelegen plekken op aarde. Het is tijd om daar iets aan te doen. Ons afval is overal: op de bodem van de oceanen, in de bergen, bovenop bomen, in de grond en zelfs in walvissen. En ook bij het vervaardigen van een product, dat op zijn beurt afval zal worden, wordt afval geproduceerd. Slechts ongeveer 10% van de wereldwijd gebruikte grondstoffen komt in eindproducten terecht, 90% van de grondstoffen wordt direct omgezet in afval.”
Wanneer je het hebt over ‘zero waste’, wil dat dan zeggen dat jouw producten echt geen afval met zich meebrengen?
Christel: “Zero waste is een verkeerde benaming. Er bestaat niet zoiets als zero waste. We verminderen onze ecologische voetafdruk zo veel mogelijk, we zetten onze waarden om in de praktijk, dat wel. We bestellen zoveel mogelijk in bulk, we hebben geïnvesteerd in enorme tanks om onze plantaardige oliën in bulk te ontvangen, we gebruiken niet langer gedemineraliseerd water in blikjes, maar water uit het netwerk dat we hebben geanalyseerd. We recupereren de dozen. De samenstelling van onze producten is maandenlang onderzocht en we zorgen voor de volledige biologische afbreekbaarheid van alle ingrediënten die we hebben geselecteerd.”
We ontdekten dat je er ook voor koos om alleen plantaardige ingrediënten te gebruiken. Interessant! Vanwaar deze keuze?
Christel: “Het is voor ons evident dat ons assortiment 100% vegan is omdat we van kleine zeehondjes houden. Wij zijn tegen elke vorm van uitbuiting van dieren.”
Producten zonder verpakking maken deel uit van een duurzame en verantwoorde levensstijl. Pas je deze principes ook toe in je dagelijkse leven?
Christel: “Ik probeer dat zoveel mogelijk te doen, zonder me schuldig te voelen als ik verpakte producten moet kopen. Ik doe zoveel mogelijk en dat is al niet slecht. Ik ben geen extremiste en ik vermijd alle moraliserende uitspraken. We doen wat we kunnen, en dat is al veel.”
Laten we het ook hebben over energie. Weerspiegelen de gebouwen van Wash Wash Cousin de waarden die je verdedigt (in termen van verwarming, energie, …)?
Christel: “De gebouwen van Wash Wash Cousin zijn volledig energie-onafhankelijk dankzij onze zonnepanelen. We recupereren ook regenwater en gebruiken dat voor onze gootstenen en vaatwasser.”
Let je in het algemeen op je energieverbruik?
Christel: “We hebben echt geen keuze meer, gezien de prijs van energie. Voor verlichting kiezen we zoveel mogelijk voor ledlampen. Op kantoor hebben we de temperatuur van de thermostaat lager gezet. In plaats van de verwarming aan te zetten gebruiken we dekentjes. Dat is een noodzaak geworden voor het verder bestaan van het bedrijf.”
Heb je bij Wash Wash Cousin in de afgelopen jaren een verandering in mentaliteit bij de consumenten gezien?
Christel: “Vanaf het allereerste begin sloeg het concept aan. De vraag was er. We realiseren ons dat consumenten steeds meer aandacht hebben voor wat ze consumeren en dat is een goede zaak!”
Wat adviseer je mensen die niet weten waar te beginnen?
Christel: “Je moet de dingen beetje bij beetje anders gaan doen. Je hoeft niet alles in één keer te veranderen. Een goed begin is het weren van vloeibare cosmetica in je badkamer. En het beste advies dat ik iedereen kan geven is om weg te blijven van kwaadwillige zero waste-groepen op sociale netwerken. Daar is altijd wel iemand die zegt dat we niet genoeg doen.”
Tot slot, wat is je persoonlijke tip voor onze lezers die een duurzamere levensstijl willen aannemen?
Christel: “Ik zou zeggen om iets te doen aan je verplaatsingen. Zo weinig mogelijk de auto en het vliegtuig gebruiken en de voorkeur geven aan milieuvriendelijk vervoer.”