Na een lange werkdag of na een zalige vakantie kom je graag onbezorgd thuis. Maar soms kan de staat van je woning roet in het eten gooien. Gelukkig bestaat er een oplossing voor elk probleem. We leggen je uit wat je moet doen wanneer je schade aan of in je woning opmerkt en geven je tips voor goede woningbescherming.
We gidsen je de weg aan de hand van 5 vaak voorkomende schadegevallen: een lekkend dak, verstopt toilet, geen warm water, stormschade en inbraak.
1. Wat moet ik doen bij een lekkend dak?
Je ziet vochtplekken in de kamer net onder het dak, verf schilfert van de muur en van het plafond… Dan zit er hoogstwaarschijnlijk een lek in je dak, en uiteraard voorspelt de weerman nog meer regen.
Een woonverzekering (ook wel brandverzekering) dekt bijna altijd de kosten van waterschade aan je woning en je inboedel, maar het is natuurlijk belangrijk dat het lekkend dak zo snel mogelijk gedicht wordt om erger te voorkomen.
2. Wat moet ik doen bij een verstopt toilet?
Een verstopping van je toilet is een onaangenaam probleem. Het toilet kan niet gebruikt worden en er ontstaan vieze geurtjes. Als chemische producten, de ontstopper of ontstoppingsmiddelen geen soelaas bieden, zit er niets anders op dan een loodgieter te contacteren. Heel wat telefoontjes later heb je iemand gevonden die een week later een kijkje komt nemen… Niet echt de snelle oplossing die je in gedachten had?
3. Wat moet ik doen als er geen warm water is?
Na een lange werkdag kijk je al uit naar een heerlijk warme douche, om dan vast te stellen dat het water ijskoud is. Ook je verwarming geeft geen krimp. Tot overmaat van ramp moet je uren of zelfs dagen wachten tot je verwarmingsinstallateur kan langskomen. Gelukkig voorzien wij een oplossing op maat die je in zo’n situatie helpen.
4. Wat moet ik doen bij stormschade?
Hagelschade, wateroverlast, schade door felle rukwinden… Stormen veroorzaken regelmatig heel wat schade aan woningen. De meeste brand- of woonpolissen verzekeren je gelukkig tegen dergelijke plotse en onvoorspelbare schade (brand, ontploffing, waterschade, hagel, glasbreuk enz.). Maar in sommige gevallen komt de brandverzekering niet tussen en is de familiale polis van toepassing. Bijvoorbeeld:
- Wanneer een van jouw bomen op het huis van je buren belandt, zal de brandverzekering van de buren in de schade tussenkomen. Hiervoor moet je wel bewijzen dat de boom door een storm is omgevallen.
- Als echter blijkt dat de boom niet gezond was en jij niet het nodige hebt gedaan om te voorkomen dat de boom zou omvallen, ben je zelf verantwoordelijk voor de schade en komt je familiale polis tussen.
Een dossier samenstellen voor stormschade brengt heel wat administratieve rompslomp met zich mee. Bovendien moet je op zoek naar een vakman die zich snel kan vrijmaken om de stormschade te herstellen, maar tegen dan zijn er meestal enkele dagen tot weken voorbij.
5. Wat moet ik doen na een inbraak?
Naast de mentale stress die een inbraak veroorzaakt, zit je meestal ook met schade aan je woning. Meestal komt de brandverzekering dan tussen, maar er bestaan ook een aantal preventieve maatregelen die het risico op inbraak verlagen:
- Sluit ramen en deuren goed af als je jouw woning verlaat.
- Vraag advies aan een preventieadviseur om je woning goed te beveiligen.
- Maak afspraken met kennissen en buren om af en toe eens langs te gaan of te housesitten, wanneer je lange tijd weg bent.
Neem je graag het zekere voor het onzekere bij schade aan je woning?
Ook bij Luminus weten we hoe vervelend bovenstaande situaties kunnen zijn. Je wil jouw woning uiteraard zo goed mogelijk beschermen. Om je in deze lastige situaties snel bij te staan, hebben wij onze Woning Pechverhelping in het leven geroepen. Wanneer je intekent op deze dienst, zorgen wij voor een snelle interventie bij plotse schade aan of in jouw woning. Zo geniet je van een optimale woningbescherming en komt jouw wooncomfort en dat van je gezin niet in het gedrang!