Zelfstandigen, winkeliers, kmo’s: welke elektrische auto voor jouw bedrijf?

Zelfstandigen, verplegers, winkeliers, ambachtslui, werknemers, salesprofielen, managers van kmo’s: iedereen heeft andere behoeften op het vlak van professionele verplaatsingen. Autonomie, laadsnelheid of laadvolume zijn doorslaggevende criteria voor de keuze van een bedrijfsvoertuig, maar er spelen nog andere factoren mee. Volg de gids om de auto te vinden die bij jouw activiteit past!

Of het nu om ecologische of economische redenen gaat, we hoeven je het belang van een elektrische wagen voor professionals of particuliere gebruikers niet meer aan te tonen. Tegelijk moet je wel een model kiezen dat aansluit bij de behoeften van je activiteit. Om dat te doen houd je rekening met verschillende elementen.

Autonomie, een kwestie die bijna op de achtergrond is verdwenen

Toen de allereerste elektrische voertuigen hun opwachting op onze wegen maakten, was de autonomie van de batterij een belangrijke kopzorg. Voor professioneel of persoonlijk gebruik (en vaak beide), was het raadzaam om eerst de dagelijks afgelegde afstand te evalueren om dan te beslissen of je voor een elektrische auto of een herlaadbare hybride ging.

Maar de afgelopen jaren is de autonomiekwestie naar de achtergrond verdwenen. De nieuwe gamma’s van 100% elektrische voertuigen kunnen afstanden afleggen die in de buurt komen van hun hybride en thermische tegenhangers. De modellen die vandaag van de band lopen, hebben gemiddeld 300 km autonomie en bij sommige modellen loopt dit zelfs op tot 400 of 500 km.

Voor een gemiddeld gebruik, goed voor 77 km per dag in België, loopt een professional niet langer het risico stil te vallen aan het stuur van een 100% elektrisch bedrijfsvoertuig. Met de technologische vooruitgang is de eerste vraag niet zozeer het uithoudingsvermogen van de batterijen als wel het gemak om ze op te laden.

Wil je elektrisch rijden voor je professionele verplaatsingen? Ontdek hoe Luminus je kan helpen!

De plaats waar je werkt: de prioriteit

Voor professionals kan de keuze voor een elektrisch voertuig worden beïnvloed door de plaats waar ze werken: in de stad waar het openbare laadnetwerk dicht is, of op het platteland waar minder laadmogelijkheden zijn. Daarom blijft een eigen laadpaal geen luxe, maar een must. Het is immers van levensbelang dat je elke dag volledig opgeladen kan vertrekken.

Met een eigen laadpaal ben je er zeker van dat je kan opladen wanneer je wil, én aan een aantrekkelijke prijs. Je bent niet afhankelijk van het publieke netwerk en de beschikbaarheid van laadpalen. Als je thuis een eigen laadpaal installeert, geniet je bovendien van een belastingvermindering voor je uitgaven van 1 september 2021 tot en met 31 augustus 2024.

Natuurlijk kan je, bijvoorbeeld tijdens je middagpauze, gebruikmaken van het steeds uitgebreidere netwerk aan publieke laadpalen. Maar publiek laden is altijd duurder dan opladen aan een laadpaal thuis of op kantoor. Doe het dus alleen wanneer het echt noodzakelijk is.

Het budget, een ander belangrijk criterium

Bij de keuze van je toekomstige bedrijfsvoertuig speelt natuurlijk ook de prijs mee. Op de full electric-markt moet je meer dan € 35.000 euro rekenen voor een voertuig met een autonomie van meer dan 400 km. In deze categorie blijven de Kona Electric (39 700 euro – 449 km) van Hyundai, de e-Soul (37 300 euro – 452 km) en e-Niro (42 500 euro – 455 km) van Kia en de compacte Tesla Model 3 (43 600 euro – 409 km) de meest betaalbare modellen (exclusief ecopremie). De Peugeot e-208 (32.100 euro – 340 km), en met name de Seat Mii Electric (21.920 euro – 260 km) of de Skoda Citigo-e (21.600 euro – 265 km) zijn een interessant alternatief voor kleinere budgetten (exclusief premie).

Professionals die dagelijks meer dan 250 km rijden en onderweg niet kunnen (of willen) bijladen, kiezen best voor een herlaadbaar hybride voertuig. Als je bijvoorbeeld van werf naar werf of van klant naar klant rijdt en vaak andere trajecten aflegt, is een herlaadbare hybride ideaal.

Hetzelfde geldt voor commerciële profielen die lange trajecten door België of in het buitenland afleggen: de brandstoftank naast de elektrische motor is gemakkelijker te vullen onderweg. Zo ben je altijd zeker dat je zonder problemen en zonder kosten op je bestemming geraakt.

In het herlaadbare hybride assortiment zijn de prijzen min of meer vergelijkbaar met die van full electric. Houd er wel rekening mee dat er steeds meer modellen beschikbaar zijn met de twee technologieën, zoals de Lexus UX (en de UX 300e), de BMW X3 (en de iX3), de Fiat 500 (en de 500e), de DS Crossback E-Tense van Renault of de bestelwagen klasse 5 van Mercedes (en de EQV).

Let op! Tussen 2023 en 2026 bouwt de federale overheid de belastingaftrek van niet-elektrische bedrijfsvoertuigen af. De total cost of ownership (TCO) van hybride wagens wordt dan hoger ten opzichte van 100% elektrische wagens.

Om een deel van de initiële investering te verlichten, met name voor de aanschaf van meerdere voertuigen, maakt de huur van de batterij het meestal mogelijk om enkele duizenden euro’s te besparen in vergelijking met de all-inclusive prijs. Kijk ook naar de tweedehandsmarkt: die is aan een snelle opmars bezig! En om de kosten nog beter te beheersen, kun je ook aan leasing denken: dan rijd je al vanaf enkele honderden euro’s per maand.

Met daarnaast lagere onderhoudskosten in vergelijking met een conventionele auto, een langere levensduur en een minder snelle afwaardering: zo kan de investering in een elektrische auto snel winstgevend worden.

Wil je overstappen op een elektrische auto voor je professionele verplaatsingen? Neem nu contact op met Luminus om de formule te vinden die het meest geschikt is voor jouw behoeften en om meer te weten te komen over de financieringsoplossingen.