Getest: elektrische roadtrip van Genk naar Liverpool en terug!

Eind vorig jaar gingen KRC Genk-supporters Jeroen en Vincent op vijfdaagse roadtrip via Londen naar Liverpool. Niets bijzonders, behalve dat ze die langeafstandstrip aflegden met een elektrische Mercedes EQC. Het doel? De Champions League-wedstrijd tussen Liverpool en KRC Genk bijwonen en nadien vlot thuis geraken. Het wedstrijdverslag is oud nieuws, maar bij Luminus waren we vooral benieuwd naar de rijervaringen van de twee chauffeurs!

De Mercedes EQC is nog niet beschikbaar op de Belgische markt. Hoe was die ervaring?

Jeroen: Over de wagen zelf heb ik geen opmerkingen, integendeel. Het voelde allemaal heel erg comfortabel. In vergelijking met een traditionele wagen hoor je bijvoorbeeld werkelijk niets tijdens het rijden. En dat geeft opvallend veel rust.

Vincent: Ik reed eerder al met een elektrische Audi en vind de rijervaring in het algemeen aangenamer. Het accelereren gaat een pak sneller dan bij een gewone auto. Het merendeel van de functionaliteiten zijn wel vergelijkbaar met die van de nieuwste dieselwagens: de wagen corrigeert zichzelf, touchscreen-bediening … Maar zoals Jeroen al aangaf: de stilte tijdens het rijden in een elektrische wagen is de max.

Jeroen: En wanneer de range richting zijn minimum ging, zette de Mercedes EQC automatisch en geleidelijk aan functies uit om elektriciteit te besparen. In België wist hij trouwens zeer goed waar er laadpalen waren. Toen we in Calais de overzetboot namen, gaf de wagen zelf aan om vooraf de batterij op te laden tot 80 procent. Eens we de grens over waren, werkte dat slimme systeem helaas wat minder.

Anfield roadtrip Luminus

Vertel! Wat was jullie ervaring dan met het internationale laadnetwerk?

Vincent: Het internationale laadnetwerk staat volgens ons nog niet op punt. Het eerste grote probleem dook op bij ons eerste hotel in Engeland. Bij de boeking werd aangegeven dat er een laadpaal zou zijn. Dat was het geval, maar hij was echter niet operationeel. En zomaar ergens een andere laadpaal vinden, bleek niet evident.

Jeroen: In Engeland mag je op veel plaatsen ook maar 45 minuten bij een laadpaal blijven staan. Daardoor konden we de wagen niet aan één stuk door opladen voor de volgende dag. En dat was natuurlijk nodig om uiteindelijk Liverpool te kunnen bereiken. (lacht)

Vincent: En hoe vol is je elektrische wagen na die 45 minuten? Ook dat was moeilijk in te schatten. De informatie op bepaalde laadpalen was niet altijd correct. Hetzelfde verhaal bij de verschillende apps die we gebruikten. Zo werd ergens een fast charger aangeduid, maar dat klopte dan weer niet.

“Tot aan de oversteek met Groot-Brittannië was de rijervaring uitsluitend positief en waren we oprecht onder de indruk.”

Vincent

Elektrisch rijden bevat dus nog een aantal valkuilen?

Vincent: Tot aan de oversteek met Groot-Brittannië was de rijervaring uitsluitend positief. Eens in het buitenland viel het op dat de infrastructuur gewoon nog niet top is. Elektrisch rijden in het buitenland is nog een echt avontuur. We hebben hier tijdens onze roadtrip goed mee kunnen lachen, omdat het ons in onbekende situaties bracht.

Wat is er volgens jullie nóg nodig om elektrisch rijden aantrekkelijker te maken?

Vincent: Vandaag zijn er nog te veel onafhankelijke partijen. Die zetten allemaal laadpalen, maar meestal zonder uniforme strategie. Onderweg hebben we onszelf vaak de vraag gesteld: ‘Waarom kunnen we nu niet, zoals bij een tankstation, gewoon onze kaart pakken en de wagen simpelweg opladen?’. Een samenwerking tussen de verschillende afzonderlijke partijen zou goed zijn.

Jeroen: Inderdaad. Geen verschillende spelers met elk hun eigen aanpak. Meestal moet je eerst een app downloaden of beschikken over een specifieke laadkaart. En dan is er nog de grote verscheidenheid aan betaalmogelijkheden. Bij de ene laadpaal had je een wireless creditkaart nodig, terwijl je de andere moest bedienen met een badge. De oplossing? Een uniforme kaart of badge waarmee je overal kan tanken. Hopelijk brengt het fast charger-netwerk van Tesla die verandering.

Vincent: Meer controle en realtime-informatie over laadpalen die al dan niet werken of bezet zijn, zou een hoop frustratie wegnemen. Je zou verwachten dat dit basisinformatie is, maar vandaag ontbreekt die dus nog vaak. In België was dit wél beter.

Welke tips zouden jullie geven aan mensen die een elektrische wagen overwegen?

Vincent: Zoals gezegd: het is een heel aangename manier van rijden. Wie internationaal reist, moet alleen rekening houden met de genoemde beperkingen. Dat je je auto niet overal zomaar kan laten staan om in één beurt op te laden, was voor mij een verrassing. Het heeft een enorme impact op je planning en bewegingsvrijheid.

Jeroen: Als we telkens een hotel hadden met werkende laadpalen en waar we de wagen de hele nacht konden laten opladen, dan waren het merendeel van de zorgen verdwenen. Het is een beetje een kwestie van anticiperen. Je verplaatsing extra goed voorbereiden.

Al is jullie trip natuurlijk niet te vergelijken met bijvoorbeeld dagelijks woon-werkverkeer.

Jeroen: Klopt! Je moet gewoon beseffen dat je een elektrische wagen heel frequent moet opladen. Met een diesel ga je altijd tot de limiet en wacht je tot je nog een bereik hebt van 20 kilometer om te gaan tanken. Maar dat kan je bij een e-car nooit doen. Anders kan je onvoorziene omstandigheden niet de baas.

Vincent: Eens je kennis maakt met elektrisch rijden, besef je al snel dat het een kleine aanpassing van je levensstijl vergt. Je bent je bewuster van het aantal kilometers dat je effectief rijdt en van het feit dat je je wagen geregeld moet opladen. En van het proactief opzoeken van laadpalen als je een verdere afstand plant.

Luminus ANfield roadtrip

“Het feit dat je onvoorziene omstandigheden goed moet incalculeren, is een belangrijke mindset. Ook wanneer je je elektrische wagen enkel gebruikt voor woon-werkverkeer.”

Jeroen

Dus voor woon-werkverkeer vinden jullie het een slimme keuze?

Vincent: Dan lijkt me een elektrische wagen ideaal. Op voorwaarde dat je thuis een eigen laadpaal kan installeren. En er de plaats voor hebt.

Jeroen: Als je dan toch de overstap maakt naar een volledig elektrisch voertuig, zou ik persoonlijk wel investeren in een e-car die een voldoende groot kilometerbereik heeft. Eerder 400 dan 200 kilometer. Zo bots je minder snel op de problemen en beperkingen van het huidige laadpalennetwerk. 

Wat zijn voor jullie de grootste voordelen?

Jeroen: Op een langeafstandsstrip of roadtrip brengt een e-car je op plaatsen die je niet verwacht. En dat kan heel positief en verrassend uitdraaien. Zo zijn we op een dag beland bij een charmant rusthuis. In the middle of nowhere. Met een traditionele wagen waren Vincent en ik daar nooit terechtgekomen (lacht).

Vincent: Voor mij was dat geruisloos rijden een verademing. Heerlijk. Misschien verschilt dat van merk tot merk. Maar de Mercedes ECQ blokt enorm veel externe geluiden af.

Jeroen: We hebben in Engeland af en toe gevloekt op elektrisch rijden en op het laadpalennetwerk, maar het is wel fijn om te weten dat we een trip hebben gedaan met een veel lagere uitstoot.

Elektrische roadtrip van Genk naar Liverpool

Tot slot: is jullie volgende wagen elektrisch?

Jeroen: Als ik morgen een wagen moet kopen, zou ik twijfelen. Ik maak al eens een roadtrip, ook naar het buitenland. Na deze ervaring lijkt een e-car me vandaag niet de meest praktische optie. Dat het geen geluid maakt, is dan wel weer een enorme troef. Je kan het je niet inbeelden tot je zelf elektrisch hebt gereden.

Vincent: Voor mij zou het eigenlijk ideaal zijn, want ik doe geen lange afstanden. Ik zou er enkel over twijfelen omdat we momenteel in een appartement wonen. En daar is geen laadpaal ter beschikking. Als ik zou overschakelen naar een elektrische auto, wil ik op zijn minst de zekerheid hebben om thuis ’s nachts te kunnen laden.

Jeroen: Puur voor woon-werkverkeer in België zijn er eigenlijk weinig excuses om het niet te doen. Afgezien van de kostprijs. Met een range van 300 kilometer kunnen de meeste mensen moeiteloos een aantal keren over en weer rijden.

Luminus is je co-piloot in de overstap naar elektrische mobiliteit

Meer informatie

Ook interessant voor jou