Privé

Deelfietsen winnen aan populariteit: doe jij mee?

Ze zijn niet meer uit het straatbeeld weg te denken: deelfietsen. Van Blue-bike en Swapfiets tot Mobit, Velo en Villo! Het succes groeit jaar na jaar. Voor de elektrische deelfietsen van Billy Bike in het Brusselse zijn er zelfs wachtlijsten. En dat is niet verwonderlijk als je de voordelen even op een rijtje zet.

Het principe van een deelfiets is erg eenvoudig: je huurt de fiets op het moment dat jij hem nodig hebt zodat je op een gezonde manier korte verplaatsingen van A naar B kunt maken. Heel wat mensen gebruiken deelfietsen voor vergaderingen, korte verplaatsingen in de stad, ritten van en naar het treinstation, … Wil je het zelf ook eens uitproberen?

Kies een partner die bij je past

Er zijn ontzettend veel verschillende diensten beschikbaar. Afhankelijk van je locatie en van hoe vaak je een deelfiets wil gebruiken, is de ene partner al wat interessanter dan de andere. Bij de ene dienst zijn er vaste start- en stopplekken, anderen – Mobit bijvoorbeeld – laten zelfs toe om je gedeelde stalen ros op een plek naar keuze achter te laten. Kijk dus eerst even in je nabije omgeving rond: in een stationsbuurt merk je bijvoorbeeld onmiddellijk welke aanbieders van deelfietsen er zijn.

  • Mobit: Mechelen, Kortrijk, Hasselt, Genk, Aalst, Antwerpen, …
  • Velo: Antwerpen
  • Blue-bike: Deze dienst is nationaal het meest verspreid. Via deze webpagina ontdek je alle locaties.
  • Swapfiets: Antwerpen, Brussel, Gent en Leuven
  • Cloudbike: Antwerpen
  • Villo!: Brussel
  • Billy Bike: Brussel, Etterbeek, Elsene en Sint-Gilis
  • Li Bia Vélo: Namur
  • oBike: Brussel

Partner gevonden? Meld je aan!

Om een deelfiets te gebruiken, moet je je eerst registreren. Dat kan heel eenvoudig, de drempel is bij de meeste diensten erg laag. Surf naar de website van de deelfietspartner. Daar vind je ongetwijfeld een handig stappenplan. In de meeste gevallen is er ook een app beschikbaar voor je smartphone.

Hoeveel kosten deelfietsen doorgaans?

Soms betaal je een jaarabonnement (bijvoorbeeld bij Swapfiets, Velo en Villo!) maar dat betekent dan wel dat je niets betaalt voor korte verplaatsingen van minder dan een uur. Zo’n jaarabonnement kost meestal tussen 35 en 50 euro.

Bij andere deelfietsondernemingen (zoals Mobit, Trapido of Cloudbike) is zo’n vaste vergoeding niet nodig: je betaalt in dat geval per uitleenbeurt een kleine bijdrage, afhankelijk van de duur van je fietstraject. Die bedragen variëren van 0,90 tot 2 euro per half uur. En ook wie maar sporadisch een deelfiets wil gebruiken, hoeft niet op zijn honger te blijven zitten. Bepaalde deelfietsaanbieders (zoals Villo, Velo en Mobit) hebben ook dag- of weekpassen in hun assortiment.

Deelfietsen

Voor grote(re) verplaatsingen: rijd elektrisch!

Voor grotere verplaatsingen zijn er ook elektrische deelfietsen. Het succes van Billy Bike is bijvoorbeeld erg groot. In amper een half jaar was die deelfietsdienst in Brussel goed voor meer dan 15.000 ritten. Via de app zoek en boek je de dichtstbijzijnde fiets. Je betaalt voor een Billy Bike per minuut. Heb je de fiets vaak nodig? Dan kun je pakketten aankopen waardoor de prijs per minuut zakt.

Meer dan alleen fietsen

Leuk om te weten: er duiken nu ook elektrische deelsteps op. In Antwerpen en Luik snorren er bijvoorbeeld Troty’s rond, in Brussel vind je zogenoemde Birds. Wil je helemaal niet trappen? Dan zijn er ook elektrische deelscooters zoals Scooty.

Delen heeft ongelooflijk veel voordelen

  • Deelfietsen zijn goed voor je conditie én voor het milieu.
  • Ze zijn 24/7 beschikbaar. In de meeste gevallen gebruik je simpelweg een app op je telefoon om de fiets te reserveren, te openen en te sluiten.
  • De tarieven zijn scherp. Vaak betaal je per half uur, maar desgewenst ook via een dagpas of een jaarabonnement.
  • Deelfietsen zijn ideaal voor korte ritten in een onbekende stad: je hoeft geen vouwfiets in de wagen te stoppen of een fiets mee op de trein te sleuren.
  • Deelfietsen worden vaak onderhouden. Zo ben je zeker van werkende verlichting en goede remmen.
  • Het aanbod groeit elke dag. Er zijn dus heel wat deelfietsen beschikbaar in de steden.
  • In grootsteden ben je vaak sneller met de fiets op je bestemming dan met het openbaar vervoer.
  • Bepaalde deelfietsen mag je eender waar in de stad opnieuw achterlaten voor een andere gebruiker. Je bent dus niet verplicht om je fiets op een vaste plek te parkeren.


Ga naar www.luminus.be