Privé

Een nieuwe auto: hybride of elektrisch?

Nood aan een nieuwe wagen en van plan om een weloverwogen keuze te maken met de toekomst in je achterhoofd? Dan kies je natuurlijk niet voor een diesel- of benzinewagen. Maar ga je dan voor een hybride model? Of liever 100% elektrisch? We zetten de voor- en nadelen op een rijtje.

Dieselmotoren zijn in België populair. Maar eigenlijk zijn ze enkel aantrekkelijk voor chauffeurs die lange ritten afleggen en meer dan 30.000 kilometer per jaar rijden. Mag het iets groener? Dan is een plug-in hybride of een 100% elektrische wagen een prima alternatief.

Beide wagens zijn in de regel duurder in aankoop, maar de totale kostprijs per jaar is wél erg interessant. De gebruikskosten liggen immers erg laag. Het beste nieuws? Zowel plug-in hybride wagens als volledig elektrische auto’s zijn aan een sterke opmars bezig. Het aanbod groeit zienderogen.

Plug-in hybride

Een zogenoemde plug-in hybride is een combinatie van een verbrandingsmotor en een elektrische motor. Voor lange afstanden verbruik je dus gewoon benzine, maar voor de korte woon-werkritten doe je een beroep op de batterij. Het voordeel is dat je véél minder verbruikt voor de korte ritjes naar de bakker, school of supermarkt. Het nadeel is dat het bereik erg beperkt is. Reken op ongeveer 20 tot 50 kilometer met één laadbeurt.

Een plug-in hybride is door zijn fiscaal gunstig regime erg in trek voor zelfstandigen of als leasewagen. Enkele voorbeelden van populaire plug-in hyrbide wagens? BMW 330e, Audi A3 e-tron, Hyundai IONIQ plug-in, Volvo V60 Twin Engine en VW Golf GTE.

Elektrische wagen

Wil je nog een stap verder? Een elektrische wagen zonder verbrandingsmotor wint aan populariteit. Logisch, het bereik wordt ook veel groter. Vroeger waren 100% elektrische wagens nagenoeg uitsluitend geschikt voor rijden in stedelijke omgevingen. Vandaag loopt het bereik van verschillende elektrische auto’s al op tot enkele honderden kilometers.

Een elektrische wagen is bovendien niet enkel geruisloos, hij rijdt ook ontzettend soepel. En pittig. Op vlak van onderhoud en verbruik is zo’n elektrische wagen dus erg interessant. Je betaalt zelfs geen BIV (Belasting op Inverkeerstelling) en wegenbelasting.

Enkel de aankoopwaarde is vandaag – ondanks de verschillende premies – nog een heikel punt. De meeste elektrische auto’s starten pas vanaf 35.000 euro en kunnen oplopen tot het dubbel. En meer. Enkele voorbeelden van populaire elektrische wagens zijn Citroën C-Zero, BMW i3, Kia Soul EV, Nissan LEAF, Peugeot Ion, Tesla Model S en VW e-Golf.

Dagelijks opladen

Om de batterij van je plug-in hybride of elektrische wagen op te laden, kan je een beroep doen op het regulier stroomnetwerk. Houd er dus wel rekening mee dat je de wagen thuis moet kunnen opladen. Je kunt uiteraard ook een beroep doen op openbare laadpalen of op de laadpaal op je werk.



Ga naar www.luminus.be