Hoe gaat de batterij van je elektrische wagen langer mee in de winter?

De winter, met zijn koude, sneeuw en ijs, heeft een impact op de batterij van je elektrische wagen. Het duurt wat langer om de batterij volledig op te laden en je verliest zo’n 10 procent aan actieradius. Met maar 6 ijsdagen per winter blijft het ongemak in België gelukkig beperkt, maar hier zijn toch enkele tips om elektrisch rijden ook ‘s winters aangenamer te maken.

Wat is de oorzaak van het capaciteitsverlies tijdens de winter?

Dat je op koude dagen tot 10% aan actieradius verliest met een elektrische wagen, heeft 2 redenen:

  1. Een koude batterij laadt trager op. Daarom hebben de meeste recente modellen verwarmde batterijen.
  2. Omdat de energie van je auto ook de batterij moet verwarmen en de verwarming op volle toeren laten draaien, daalt je actieradius.

Elektrisch rijden in de winter: goed begonnen is half gewonnen

Je batterij sparen begint al voordat je de oprit afrijdt. Zet net als bij een gewone wagen winterbanden op je elektrische wagen als de winter eraan komt. Van zodra de temperatuur onder de 8 graden duikt, bieden ze meer grip. Daardoor zal je elektrische wagen minder energie nodig hebben en blijft de actieradius groter.

Bovendien laat je best je auto voorverwarmen terwijl hij nog aan de laadpaal hangt. Op die manier gebruik je niet nodeloos batterij wanneer je vertrokken bent om bijvoorbeeld je interieur op te warmen. Want anders dan bij een auto met verbrandingsmotor, waar de verwarming de restwarmte van de motor gebruikt, haalt een elektrisch voertuig zijn energie volledig uit de batterij.

Tips voor onderweg

Heeft je elektrische wagen stoelverwarming? Zet dan de overige verwarming uit en kies enkel daarvoor. Stoelverwarming verbruikt een vierde minder energie dan gewone verwarming. Om die reden zijn de meeste elektrische wagens dan ook uitgerust met zetelverwarming.

Tips bij het opladen

De winters in België zijn niet zo koud dat je laadkabels gaan bevriezen. Zou dat – héél uitzonderlijk – toch gebeuren, laat hem dan langzaam ontdooien en gebruik zeker geen haardroger.

“Elektrisch rijden tijdens de winter is in principe hetzelfde als tijdens de andere seizoenen. Het enige wat ik heb gemerkt, is dat er dan een beetje capaciteitsverlies is.”

Eline Reynders 
Luminus content & performance manager, rijdt met een Kia e-Niro

Extra: met de elektrische wagen op wintervakantie

Een tocht richting skigebieden met een elektrische auto bereid je best goed voor. De koude en de bergen vergen nog een tikkeltje extra van je elektrische wagen. Denk er daarom aan

  • om op voorhand de laadpalen op te zoeken langs je route richting de bergen.
  • om een hotel of chalet te huren met een laadpaal, zodat je ’s nachts je voertuig kunt opladen.
  • om sneeuwkettingen mee te nemen, zodat je genoeg grip blijft houden.

Het is duidelijk: zelfs met een elektrische wagen hoef je de wintermaanden niet te vrezen. Een beetje goede voorbereiding en je kunt zonder problemen de weg op, sneeuw of niet!

Ook interessant voor jou