Elektrische wagens: welke soorten laadpalen zijn er?

Het woord ‘laadpaal’ is al zo ingeburgerd dat we het als verzamelterm gebruiken voor een verzameling apparaten om elektrische wagens van stroom te voorzien. Toch zijn er heel wat verschillende soorten laadpalen, met elk hun voor- en nadelen. Een blik op de verschillende types en hun werking.

Een laadpaal thuis, of toch een wallbox?

Zeg je laadpaal of wallbox? Het maakt eigenlijk niet zo veel, want het is in principe hetzelfde apparaat. De ene installatie staat verticaal op de grond, de andere hangt iets compacter aan de muur, maar ze doen precies hetzelfde. Deze standaardversie vind je tegenwoordig aan tankstations, op openbare parkings en zelfs bij de chauffeurs thuis. Welke je dus installeert op je oprit, in je garage of op de parking van je bedrijf hangt vooral af van hoeveel plaats je hebt (en wat je mooier vindt). 

Bekijk in deze video hoe de installatie van een laadpaal bij je thuis gebeurt.

Tip: Doorgaans hebben laadpalen één aansluitpunt om een auto op te laden. Van de zuilvormige versie bestaan echter ook modellen met twee connectoren. Wil je meerdere wagens tegelijk opladen aan hetzelfde laadpunt (bijvoorbeeld op de bedrijfsparking)? Dan kies je misschien beter voor een laadpaal dan een wallbox.

De slimme laadpaal

De aankoop (of lease) van een elektrische wagen verhoogt je energiefactuur automatisch, maar met een slimme laadpaal beperk je dat verschil wat. Het is een slimme variant op de standaard laadpaal. De ingebouwde computer communiceert met het stroomnet waarop hij is aangesloten om de meest efficiënte laadoplossing te bieden. 

  • Goedkoop laden

Een slimme laadpaal zoekt steeds het goedkoopste moment om je auto op te laden. Heb je zonnepanelen op het dak liggen? Dan zal hij wanneer het kan ook altijd eerst de gratis energie van de panelen afnemen.

  • Load balancing

Draait je wasmachine op volle toeren? Dan weet de slimme laadpaal dat dit niet het beste moment is om elektriciteit naar je auto te sturen. De installatie houdt rekening met het energieverbruik van dat moment en past zich daaraan aan om overbelasting van je netwerk te voorkomen.

  • Naar eigen voorkeur

Een slimme laadpaal laat je ook toe om opdrachten te programmeren. Wil je dat de wagen tegen 9 uur morgenochtend volledig is volgeladen? Of wil je dat de auto altijd maar tot 80% laadt (omdat het daarna veel trager gaat)? Dat kan allemaal. 

  • Bidirectioneel laden

Momenteel zijn er nog maar een paar automodellen die bidirectioneel of V2G-laden (vehicle to grid) mogelijk maken, maar er zit veel toekomst in. Deze automodellen communiceren terug naar de slimme laadpaal en kunnen hun stroom ook de andere kant op sturen. Wanneer dat nodig is, kunnen zijn de elektriciteit uit de opgeladen batterij terugsturen naar de woning. Handig op dure piekmomenten en bij dreiging van stroompanne. Lees er meer over in ons artikel ‘Je elektrische auto als thuisbatterij’.

De publieke laadpaal

Voor wie thuis geen laadpaal kan installeren, zijn er gelukkig ook publieke laadstations. Ook die kunnen erg verschillen, met name in vermogen en toegankelijkheid. Sommige zijn toegankelijk voor iedereen, andere kan je alleen gebruiken met een laadpas of als je klant bent bij het bedrijf die ze installeerde (bijvoorbeeld bij deelauto-organisaties).

De publieke snellader

Naast de standaard laadpaal is er ook nog de snellader. Die vind je vooral aan tankstations en wegrestaurants naast de autosnelweg, omdat deze laders vooral bedoeld zijn om grote afstanden te overbruggen. In tegenstelling tot een standaard lader die je thuis installeert, laadt een snellader de batterij van je elektrische wagen op een half uur voor 80% op. De laadpaal op je eigen oprit doet daar gemiddeld zes uur over en de gewone laadpaal aan je vaste tankstation heeft daar 1 à 2 uur voor nodig.

De snellader heeft zijn naam dus niet gestolen. Toch is het niet aangeraden om deze handigheid vaak te gebruiken: ze zijn namelijk een pak duurder dan gewone laadpalen. Je installeert hem beter ook niet thuis, want snellaadpalen vragen een veel groter vermogen dan een thuisnetwerk kan leveren. 

Gelukkig heb je dat extra comfort ook niet echt nodig voor simpel woon-werkverkeer. Je auto kan gewoon ’s nachts opladen op je oprit of overdag op de parking van je werk. Dan kan je die paar uur wel missen.

Voor wie is laden aan een snellaadpaal dan wel nuttig?

  • Voor chauffeurs die dagelijks grote afstanden afleggen.
  • Voor chauffeurs die met hun elektrische auto op vakantie gaan en geen te lange tussenstop willen maken.
  • Voor grote bedrijven die hun werknemers en bezoekers extra in de watten willen leggen (op voorwaarde dat het elektriciteitsnetwerk een snellader aankan).  

Is het stopcontact niet goed genoeg?

De meeste autofabrikanten leveren gratis een aangepaste kabel waarmee je de elektrische wagen ook gewoon in de stekker kan steken. Handig, want je hoeft dan zelf geen laadpaal te installeren of steeds op zoek naar een vrije, publieke lader. Toch zijn er wel enkele veiligheidsvoorwaarden aan verbonden:

  • Verlenging sociaal tarief.
  • Gebruik altijd een aangepaste kabel.
  • Sluit je wagen nooit aan op een verlengkabel.

➜ Meer weten over de beste laadoplossing bij jou thuis? Lees er meer over in dit artikel.

Alle voor- en nadelen van de verschillende laadoplossingen op een rij

Laadoplossingen