Je elektrische auto als thuisbatterij gebruiken? Dat is nabije toekomst!

Elektrische auto’s, zonnepanelen, thuisbatterijen… Allemaal apparaten die je portemonnee en het milieu ten goede komen. Als je ze samenbrengt, schiet je energie-efficiëntie vanzelf de lucht in. Maar heb je ze wel allemaal nodig? Ontdek hoe je de tussenstap van de thuisbatterij in de toekomst overslaat en hoe je elektrische wagen die functie overneemt.

Zonnepanelen voor je elektrische wagen

Wie op zoek gaat naar groene alternatieven komt al snel uit bij zonnepanelen. Tot op vandaag blijven ze een rendabele investering die je energierekening laag houdt. Op vlak van vervoer is een elektrische auto de meest logische keuze: duurzaam, zuinig met een lange levensduur én ze bieden je een heleboel fiscale voordelen

Gooi je deze twee samen, dan heb je de gouden formule.

De elektriciteitsprijzen zijn sinds een jaar fors gestegen. Je eigen energie opwekken was nog nooit zo interessant, want hoe onafhankelijker je bent van het energienet, hoe minder je voelt van de turbulente prijszetting. Daarom is de combinatie van een elektrische wagen en zonnepanelen ideaal. Als je deze grootverbruiker namelijk oplaadt met zonne-energie, neem je geen stroom af van het net. Dat zijn heel wat gratis ritten op groene energie!

Hoeveel zonnepanelen heeft een elektrische auto nodig?

“Ik heb al een elektrische auto.”
Maak dan de totaalberekening van hoeveel energie je wagen en je woning samen nodig hebben per jaar om goed te functioneren. Op basis daarvan bepaal je welk aantal zonnepanelen je best op je dak installeert.

“Ik heb nog geen elektrische auto.”
Hou dan al bij de aankoop van je zonnepanelen rekening met die toekomstige investering. Als je aantal zonnepanelen al voorbereid is op een extra grootverbruiker hoef je de installatie niet later nog uit te breiden. Zo bespaar je op plaatsingskosten en hoef je later geen grotere omvormer aan te kopen.

Ter info: een chauffeur die jaarlijks tussen de 15.000 en 20.000 kilometer aflegt, heeft 1.875 tot 2.500 kWh per jaar nodig om zijn elektrische auto van voldoende energie te voorzien. Luminus adviseert je graag over de ideale zonnepaneleninstallatie aangepast aan jouw verbruik en noden.

Één probleempje …

Voor wie thuis werkt, is deze laadoplossing ideaal, maar de meeste mensen zijn overdag onderweg of op het werk. Dan mist de auto de piekzonuren om op te laden. In dat geval kan je aan de som nog een thuisbatterij toevoegen: die houdt de zonne-energie die je zonnepanelen overdag opwekken vast voor later gebruik. Dan kan je ’s avonds alsnog je autobatterij opladen met hernieuwbare elektriciteit. 

Bidirectioneel laden

En elektrische chauffeurs die hun auto wél vaak op de oprit laten staan, kunnen binnenkort gewoon hun wagen gebruiken als thuisbatterij. Dankzij de snel ontwikkelende technologie van elektrisch vervoer, heb je binnenkort geen extra apparaat nodig om je zonne-energie op te slaan. Met bidirectioneel krijg je er als het ware een gratis thuisbatterij bij. De stroom die je auto afneemt van je zonnepanelen kan hij later (wanneer de zonnepanelen geen energie opwekken) gewoon teruggeven om voor andere dingen te gebruiken.

Er zijn heel wat afkortingen die verwijzen naar de mogelijkheid van een elektrische auto om stroom terug te geven om voor andere doeleinden te gebruiken dan autoritten.

V2G (vehicle to grid): Deze auto’s kunnen stroom terugleveren aan het net.
V2H (vehicle to home): Deze auto’s kunnen stroom terugleveren aan je woning.
V2L (vehicle to load): Deze auto’s kunnen via een opzetstuk verbonden worden met apparaten buitenshuis. Dat is bijvoorbeeld handig als je gaat kamperen of een ander elektrisch voertuig wil opladen. 
V2X (vehicle to everything): Deze auto’s kunnen met alle bovenstaande systemen verbonden worden.

Om bidirectioneel te laden, heb je wel twee dingen nodig:

  • Een omvormer in je wagen of in je laadpaal die de gelijkstroom van de autobatterij omzet in wisselstroom voor je woning.

Tip: Bepaalde slimme laadpalen geven voortdurend aan of het voordeliger is om je elektriciteit op te slaan of te ‘verkopen’ aan het net. Jij beslist dus zelf wat je doet met je energie en krijgt steeds de kans om de goedkoopste optie te kiezen.

Wist je dat… 

Autobatterijen hebben een veel grotere capaciteit dan thuisbatterijen, dus je kan er ook veel meer energie in kwijt. Ter illustratie: een gemiddeld gezin verbruikt dagelijks iets minder dan 10 kWh. De capaciteit van een thuisbatterij is met zijn 5 tot 15 kWh opslagruimte doorgaans voldoende, maar met de batterij van een elektrische auto kan je meerdere dagen doen. Die kan wel 40 tot 120 kWh opslaan.

Daar zit toekomst in

Momenteel zijn er nog maar enkele automodellen die bidirectioneel laden mogelijk maken. Het gaat vooral om Aziatische merken. Niet verwonderlijk, want deze innovatieve technologie komt uit Japan. Door de vele natuurrampen die het land de voorbije jaren heeft meegemaakt, zochten de Japanners naar nieuwe elektriciteitsoplossingen voor noodsituaties. Die vonden ze in autobatterijen.

Als je vandaag een elektrische wagen wil die je kan inzetten als thuisbatterij, heb je de keuze uit deze modellen:

  • Nissan Leaf
  • Nissan E-NV200
  • Kia EV6
  • Hyundai Ioniq 5
  • (plug-in hybride) Mitsubishi Outlander

Maar ook BMW, Hyundai, Renault en de Volkswagengroep maken zich klaar om bidirectionele modellen op de markt te brengen. Mercedes verkoopt al V2G-wagens in Japan en Volvo en Polestar hebben beide samenwerkingsverbanden gesloten om deze technologie te onderzoeken. De mogelijkheden zullen de komende jaren dus alleen maar uitbreiden.

Dat geldt ook voor het aanbod aan laadpalen die nodig zijn om deze technologie mogelijk te maken. Die kosten momenteel nog € 6.000 à € 10.000, maar die prijs zal dalen naarmate er meer modellen op de markt komen. En vergeet niet: dat is ook de gemiddelde prijs van een thuisbatterij die je dus uitspaart.