Privé

E-bikes: 8 tips voor de aankoop van een elektrische fiets

Nood aan een nieuw stalen ros? Elektrische fietsen zijn ontzettend populair. En dat is niet verwonderlijk. Een e-bike is milieuvriendelijk en helpt je bij tegenwind of als je bergop moet. Kortom, het is de perfecte oplossing om de wagen vaker te laten staan. We leggen jou de verschillen uit en geven enkele aankooptips.

Er zijn verschillende soorten e-bikes. De Belgische overheid maakt een onderscheid tussen 3 types: de fiets met elektrische hulpmotor, de gemotoriseerde fiets en de zogenoemde speed pedelec.

De fiets met elektrische hulpmotor is uitgerust met trapondersteuning. Een helm, rijbewijs, nummerplaat of verzekering is niet nodig.

Een gemotoriseerde fiets doet wat meer aan een bromfiets type A denken. De maximale snelheid bedraagt 25 km/u, de bestuurder moet minimaal 16 jaar zijn en een verzekering is verplicht. Het grootste verschil met een fiets met elektrische hulpmotor is dat een gemotoriseerde fiets ook autonoom (zonder trappen) kan rijden.

Lees ook ons artikel : Met de e-bike naar het zuiden

Een speed pedelec heeft een groter vermogen en kan snelheden tot 45 km/u aan, vergelijkbaar met een bromfiets type B. Om een speed pedelec te besturen moet je minimaal 16 jaar zijn, een helm dragen en een brommer- of autorijbewijs bezitten. Ook een verzekering, inschrijving en nummerplaat zijn verplicht. Bovendien zijn dezelfde verkeersregels van kracht als voor een bromfiets.

Aankooptips

  • In eerste instantie is het belangrijk om een keuze te maken in het type e-bike. Vandaag zijn de fietsen met elektrische hulpmotor omwille van het prijskaartje het populairst. Gemotoriseerde fietsen en speed pedelecs zijn immers stukken duurder.
  • Ook erg belangrijk: de capaciteit van de accu. Die heeft invloed op de afstand die je kan afleggen. Kies liefst voor een uitneembare accu. Die kan je overal mee naartoe nemen om op te laden.
  • Er zijn drie types van e-bikemotoren. Een voorwielmotor is stil en relatief goedkoop, maar vaak minder krachtig. Een middenmotor fietst erg comfortabel en natuurlijk. Bovendien is het vervangen van een band even eenvoudig als bij een gewone fiets. Het nadeel is dat er door de kracht op de ketting sneller schade aan de versnellingen komt. Een achterwielmotor geeft de meest natuurlijke fietservaring, maar vergt ook het meeste onderhoud.
  • Ook op vlak van versnellingen zijn er diverse mogelijkheden. E-bikes met naafversnelling zijn zo goed als onderhoudsvrij, maar een achterband wisselen is een hele karwei. Elektrische fietsen met derailleurversnelling zijn een stuk lichter en bieden vaak meer versnellingen, maar ze vereisen ook meer onderhoud. Wil je het beste van beide werelden? Een automatische versnelling is heel gebruiksvriendelijk en comfortabel (maar ook een stuk duurder).
  • Een e-bike is een stuk zwaarder dan een gewone fiets. Houd zeker rekening met het gewicht als je van plan bent om de fiets vaak op te tillen om hem bijvoorbeeld op een fietsdrager te plaatsen.
  • De prijzen van e-bikes zijn heel uiteenlopend. Houd toch zeker rekening met minimaal 1.500 euro voor een kwalitatieve fiets met elektrische hulpmotor.
  • Vraag een proefrit De ene e-bike zal jou beter liggen dan de andere.
  • Omdat een e-bike stukken duurder is dan een gewone fiets is een verzekering tegen diefstal aan te raden. De jaarlijkse polis weegt niet op tegen een gestolen fiets.


Ga naar www.luminus.be