Privé

Verhuisplannen? Verhuis je energiecontracten mee!

Bij een verhuis komt heel wat kijken. De weken voor en na de verhuis zijn meestal erg hectisch. De kans bestaat dat je dingen over het hoofd ziet of uitstelt naar een latere datum. Wat je zeker niet mag vergeten, is je energiecontracten tijdig overzetten naar je nieuw adres.

Waarom jouw energieleverancier tijdig op de hoogte brengen?

Als je je leverancier niet op de hoogte brengt van je verhuis of dit te laat doet, dan loop je het risico om een factuur te ontvangen voor het energieverbruik op je oude adres én voor het verbruik in je nieuwe woonst. Bovendien loop je het risico dat je energietoevoer na enkele weken wordt afgesloten omdat je contract niet in orde is.

Wie moet wat doen?

  • Nieuwe bewoner of voormalige bewoner:

Elke persoon die verhuist draagt de verantwoordelijkheid om zijn huidige energieleverancier op de hoogte te brengen, zodat zijn contract in zijn voormalige woning kan worden afgesloten en het energiecontract in de nieuwe woning kan worden voortgezet.

  • Huurder of eigenaar:

Ben je huurder en staat het contract op jouw naam, dan moet je jouw huidige energieleverancier op de hoogte brengen.

Staat het contract niet op jouw naam (bijvoorbeeld als het om een gemeenschappelijke teller gaat in een gedeelde eigendom), dan dienen de meterstanden samen met de eigenaar of de syndicus te worden opgenomen op het moment van de plaatsbeschrijving wanneer je het pand verlaat.

Wanneer breng je jouw energieleverancier op de hoogte?

Het is belangrijk dat je jouw energieleverancier op tijd op de hoogte brengt van je verhuis. Idealiter breng je hem 1 week vóór de verhuis op de hoogte.

Verhuizen

Welke gegevens bezorg je aan jouw energieleverancier?

1. De datum van je verhuis en van de intrek in je nieuwe woonst

2. De meterstanden van de oude en nieuwe woonst

  • Bij de overdracht van de sleutels in aanwezigheid van de nieuwe en de oude bewoner kun je het hiervoor voorziene energieovernamedocument invullen. Bewaar zelf ook een kopie om elke latere betwisting te vermijden.
  • Als de meterstanden al zijn opgetekend door de eigenaar of de bewoner die het pand verlaat, aarzel dan niet om de meterstanden op de tellers nog eens te controleren.

3. Het meternummer en de EAN-code van je nieuwe woonst. Dit kan je vragen aan de voormalige bewoner, die dit kan terugvinden op zijn energiefactuur, of bij de distributienetbeheerder van je gemeente.

Met deze gegevens kan je leverancier een eindfactuur opmaken voor je voormalige adres en kan het lopende contract tegen dezelfde voorwaarden worden verlengd voor je nieuwe woonst.

Hoe doe je dit in de praktijk?

Luminus stelt 2 eenvoudige manieren voor om je verhuis te regelen, of je nu klant bent of niet:

1. Ik regel mijn verhuis online in enkele klikken
Jouw verhuis online regelen is kinderspel.

2. Ik regel mijn verhuis telefonisch
Ons team van verhuisdeskundigen staat ter beschikking op het nummer 078 180 183.




Ga naar www.luminus.be