Verschilmakers #45: Kazidomi

Kazidomi is geboren uit een missie: de transitie naar gezondere en natuurvriendelijkere consumptiepatronen versnellen. Hun producten weerspiegelen deze missie. Het project van Emna Everard, oprichtster van het concept: gezonde producten aanbieden tegen een democratische prijs, zodat je niet meer hoeft te kiezen tussen gezondheid en budget. Milieuvriendelijkheid combineren met interessante prijzen? Daar wilden we bij Luminus meer over weten!

Kazidomi, da’s pas een originele naam. Vanwaar komt die en kun je jezelf in een paar woorden voorstellen?

Emna: “De naam Kazidomi is een aanpassing van de Latijnse zin quasi domi – zoals thuis. We wilden dat onze klanten zich bij ons “thuis” zouden voelen, met vertrouwen zouden kunnen winkelen, vooral wat de productsamenstelling betreft. Vijf jaar geleden startte ik het project parallel aan mijn studie handelsingenieur aan Solvay. Dit is eerlijk gezegd mijn eerste professionele ervaring. Als dochter van ouders die arts zijn, was ik me al vroeg bewust van het belang van gezond eten. Ik ben ook gek op sporten. Mens sana in corpore sano (een gezonde geest in een gezond lichaam) is mijn credo. 

Waarom heb je je in dit avontuur gestort?

Emna: “Aan de ene kant komt het project overeen met mijn waarden. Ik merkte dat mensen het vaak moeilijk vinden om de samenstelling van een product en de impact ervan op hun gezondheid of het milieu te analyseren … Ik wilde hen helpen door een transparanter systeem voor te stellen. Mijn familie telt ook heel wat ondernemers. Ze hebben me gesteund en waren een echte bron van inspiratie.”

Hoe onderscheidt Kazidomi zich in de online biologische winkelmarkt?

Emna: “De belangrijkste supermarkten of merken die biologische producten aanbieden, richten zich op de gezondheid en het welzijn die deze producten bieden. Maar een biologisch product is niet per se gezond. Ook andere factoren spelen een rol. Kazidomi werkt met een abonnementensysteem met klantenkaart: 85% van onze klanten zijn lid. Dat verhoogt de klantentrouw. Onze klanten kunnen ook bijdragen tot ons platform, want we houden rekening met hun mening.”

Biologische producten hebben de reputatie meer te kosten. Hoe zorg je voor democratische prijzen?

Emna: “Ons model berust op de abonnementen, niet op de verkoop van onze producten. Wij werken rechtstreeks met producenten, wat ons in staat stelt om voordelige prijzen te garanderen. We hoeven dus geen kosten van verschillende tussenpersonen door te rekenen aan de eindklant. Omdat we ons eigen merk hebben, kunnen we ook ingrijpen bij de samenstelling van de producten: een vermindering van het zoutgehalte vragen bijvoorbeeld, of milieuvriendelijkere verpakkingen. Kazidomi biedt “klassieke” producten van het boodschappenlijstje. Maar we werken met meer dan 300 merken van derden die innovatieve producten of producten met specifieke eigenschappen aanbieden.”

Kazidomi

De media heeft het vaak over een gezondere levensstijl. Zie je een toename van de interesse van de consument in vergelijking met 5 jaar geleden?

Emna: “Ik heb twee dingen opgemerkt: aan de ene kant besteedt de media meer aandacht aan het belang van gezonde voeding, wat het bewustzijn hierover groter heeft gemaakt. Ook Covid heeft een rol gespeeld. Mensen konden hun manier van leven in vraag stellen en de nodige aanpassingen doorvoeren. Aan de andere kant is milieubescherming belangrijker geworden: in de verpakking van online gekochte producten zit er bijvoorbeeld meer recycleerbaar papier dan plastic.”

Je werkt samen met spelers die betrokken zijn bij de ecologische transitie. Kun je er een paar noemen en ons vertellen wat ze doen?

Emna: “We werken samen met Tapio, een Belgische start-up die ons helpt onze CO2-uitstoot in transport, onze kantoren, en dergelijke te compenseren. Een ander favoriet merk waar we mee werken, is Lamazuna. Dit merk van Laëtitia van de Walle biedt biologische en zero waste cosmetica. Ik zou ook Quinola kunnen noemen, de specialist in quinoaproducten van coöperaties in Latijns-Amerika.”

Je probeert dus de CO2-uitstoot zoveel mogelijk te beperken. Hoe zorg je ervoor dat je leveringen koolstofneutraal zijn?

Emna: “Allereerst recupereren we kartons van onze leveranciers om er beschermende materialen mee te maken. Onze klanten hebben ook de mogelijkheid om hun dozen naar ons terug te sturen tijdens de volgende levering. We gebruiken zelfs plakpapier gemaakt van aardappelschillen. Om maar te zeggen dan ons engagement heel ver gaat! Voor onze leveringen werken we voornamelijk met koeriers die gebruik maken van elektrische voertuigen. We hebben geen tussenplatform. Al onze producten vertrekken van onze magazijnen naar de eindklant of naar een afhaalpunt.”

Waar bent je tot nu toe het meest trots op? En wat is je droom voor de toekomst?

Emna: “We zijn er trots op dat we een geweldig team van 75 mensen hebben samengesteld die werken aan een project dat hen na aan het hart ligt. Op lange termijn willen we onze ontwikkeling voortzetten en vooral zoveel mogelijk mensen bewust maken van milieukwesties en een gezondere levensstijl.”

Hoe vertaalt je eco-verantwoordelijke houding zich in je privéleven?

Emna: “Persoonlijk consumeer ik producten die goed zijn voor mij en de planeet. Ik ben al enkele jaren vegetariër en geef de voorkeur aan lokale producten. Ik kies voor duurzame mobiliteit, ook op reis, door bijvoorbeeld zo veel mogelijk de trein te nemen.”

Bij Luminus zijn we natuurlijk benieuwd of je ook aandacht besteedt aan je energieverbruik.

Emna: “Ik heb onlangs een huis gekocht en onmiddellijk zonnepanelen laten plaatsen voor de productie van warm water.”

Goed voor de planeet en de portemonnee! Wat is jouw ultieme tip voor onze lezers die iets voor de planeet willen doen?

Emna: “Ik zou zeggen dat je goed geïnformeerd moet zijn voordat je begint. Sommige keuzes veroorzaken meer schade dan andere. Het is niet nodig om het groot geschut in te zetten. Sommige dingen kosten niets: minder vlees eten bijvoorbeeld, of vliegreizen vermijden. Volgens mij is de ecologische transitie gebaat bij goed doordachte beslissingen.”