Verschilmakers #27: LaverVert

LaverVert is een start-up die in 2017 in Namen werd opgericht. Na 12 jaar ervaring in de wasserijsector besloot Jean-François Eloin om samen te werken met zijn vriend Adrien Pierson, een zelfstandig verpleger, om een wasproduct te creëren dat 100% ecologisch is en inzet op de circulaire economie.

Het doel van deze economie is om goederen en diensten te produceren waarbij het verbruik en de afval van grondstoffen, water en energiebronnen zoveel mogelijk beperkt worden. In 2019 wonnen ze met hun innoverende wasproduct de Luminus Premium Award bij de uitreiking van de Belgische Energie- en Milieuprijs. Een gesprek met de twee oprichters!

Kan je je even voorstellen en vertellen hoe het project LaverVert is ontstaan?

Jean-François: “Ik heb twaalf jaar in de wasserijsector gewerkt als salesvertegenwoordiger voordat ik een verkoop- en verhuurdienst van linnen mee oprichtte. In 2017 wilden Adrien en ik iets doen aan het feit dat zoveel onderhoudsproducten schadelijk zijn voor de gezondheid en de planeet. Daarom beslisten we om een ecologisch wasproduct te ontwikkelen dat geënt is op de circulaire economie. We hebben deelgenomen aan een super leerrijk start-up camp van twee weken om de lancering van ons project zo goed mogelijk voor te bereiden.”

Luminus LaverVert

Wat waren de reacties in je omgeving?

Jean-François: “We kregen heel wat positieve reacties, maar onze familieleden hadden ook wel een paar bezorgdheden. Het start-up camp heeft ons echt gesterkt in onze keuze om een 100% natuurlijk wasproduct te maken. Een product dat onschadelijk is voor de huid en het milieu en bovendien ook betaalbaar is. Het idee kon gelukkig op veel bijval rekenen.”

Waaruit bestaat het wasproduct LaverVert dan precies?

Jean-François: “Het waspoeder wordt geproduceerd op basis van een substraat van pellet-assen die van nature met oppervlakte-actieve stoffen zijn geladen. Zij zorgen ervoor dat de vlekken worden verwijderd en dat de was proper is. De gebruikte assen komen van warmtekrachtcentrales. Deze as wordt meestal weggegooid, maar wij gaan er net mee aan de slag. Daaraan voegen we raapzaadolie toe die op 10 km van bij ons wordt gemaakt, naast water, citroenzuur en suikerschuim.”

Zijn milieuvriendelijke producten even efficiënt als ‘traditionele’ wasmiddelen voor het verwijderen van vlekken?

Jean-François: “Er is geen echt gestandaardiseerde test om de effectiviteit van een wasproduct te bepalen. Dat hangt ook af van verschillende factoren, zoals de hardheid van het water, het type spoeling, enz. Ons recept is vergelijkbaar met dat van zwarte zeep. Tot nu toe was de feedback van onze klanten altijd positief. Ze gaven zelfs aan dat hun wasgoed zachter leek. We hebben dat gecheckt. En we zagen dat de verzachtende werking te danken was aan kationische stoffen die natuurlijk aanwezig zijn in de gebruikte as.”

LaverVert verschilmakers

Wat heeft het winnen van de prijs jullie concreet opgeleverd? Heeft het een positief effect gehad?

Jean-François: “Het ontvangen van de Luminus Premium Award was een echte opportuniteit voor ons. We hadden ons nooit kunnen voorstellen om op een dag naast ondernemers te staan die zo innovatief en gemotiveerd zijn door uitdagingen op vlak van ondernemerschap en milieubehoud. We hebben de Award ook op onze verpakkingen gezet: dat is een meerwaarde op vlak van geloofwaardigheid.”

Wat zijn de voordelen van LaverVert voor de huid?

Jean-François: “We beschikken nog niet over de resultaten van studies die ons in staat stellen de eigenschappen van het LaverVert-wasmiddel met zekerheid te bevestigen, maar we hebben het product net gecreëerd omdat de meeste klassieke onderhoudsproducten petrochemische stoffen en allergenen bevatten. Persoonlijk lijd ik aan psoriasis, en mijn huid doet het erg goed sinds ik ons wasmiddel gebruik.”

Wat heb je gedaan om je CO2-voetafdruk te beperken?

Jean-François: “Om nog verder te gaan in onze aanpak, of liever gezegd, om de consistentie ervan te garanderen, werken we volgens de korte keten. Onze gerecupereerde grondstoffen komen voornamelijk van leveranciers binnen een straal van 50 km en onze leveringen worden uitgevoerd door Hytchers, een collaboratieve leveringsdienst ontworpen door een start-up uit Luik.”

verschilmakers LaverVert

Waar kunnen we jullie producten vinden?

Jean-François: “We geven de voorkeur aan bulkwinkels, maar je kan onze producten ook online kopen op onze website www.laververt.be. Het formaat dat online wordt verkocht, is de Bag-in-Box. Over het algemeen zal het altijd voordeliger zijn om wasmiddel in bulk te kopen. We willen consumenten ook aanmoedigen om een milieuvriendelijkere aanpak te volgen. Op de lange termijn zouden we idealiter op de schappen van de supermarkt willen staan, naast wasmiddelen die witter dan wit wassen, zonder dat de prijs een rem is voor de consument. Maar ondertussen werken we samen met partners die dezelfde waarden delen als wij.”

Wat zijn je plannen voor de toekomst? Zullen jullie het assortiment uitbreiden?

Jean-François: “We ontwikkelen momenteel een ontvettende spray op basis van essentiële olie van lavendel. Dat doen we in samenwerking met Jean Flore. Ook willen we in Frankrijk middelgrote entiteiten ontwikkelen die dezelfde productiewijze volgen, nog steeds volgens de principes van de circulaire economie.”

LaverVert

Innovatie en duurzaamheid zijn twee facetten van je werk: zijn jullie zelf ook bewuste consumenten? Op welke vlakken?

Jean-François: “LaverVert heeft ons aangemoedigd om verder te gaan in onze inspanningen. Vooral op het vlak van onze verplaatsingen merkte ik een verandering op. Ik probeer mijn verplaatsingen te groeperen en beter te anticiperen.”

Wat is je persoonlijke energiebesparende tip?

Jean-François: “Zoals velen dat al doen, zou ik zeggen om alle apparaten die ’s avonds stand-by staan uit te zetten, maar vooral om zoveel mogelijk te anticiperen op je verplaatsingen en te kiezen voor ecologische oplossingen zoals carpoolen of gezamenlijke leveringen.”

Ook interessant voor jou