Al heel haar leven lang noemen vrienden en familie Britt Buseyne een echte babbelkous. Voeg daar nog haar passie voor duurzaamheid aan toe en je hebt het perfecte recept voor een podcast. In Sustainababbels gaat Britt elke maand in gesprek met duurzame ondernemers. En ze is niet bang om hen het vuur aan de schenen te leggen. Daar wilden we bij Luminus graag meer over weten!
Vertel eens, Britt. Wie ben je en waar komt je interesse in duurzaam ondernemerschap vandaan?
Britt: “Ik ben een achtentwintigjarige Antwerpse die na haar studies in Gent is blijven plakken. Mijn belangstelling voor duurzaamheid heb ik sowieso van mijn mama gekregen. Ze voedde me op met veel respect voor de natuur en had ook een grote interesse in natuurcosmetica en alternatieve geneeskunde. Na haar overlijden heb ik me een tijdlang afgezet tegen alles wat me aan haar herinnerde, waaronder het duurzaamheidsverhaal. Ik ging psychologie studeren, spaarde voor een eigen auto en een eigen appartement met nieuwe meubels. Uiteindelijk kwam ik tot het besef dat dat allemaal niet paste bij de échte Britt. Maar wat dan wel? Een meer duurzame levensstijl, zo blijkt. Die begon ik met anderen te delen via Instagram. (lacht) Het is zo dat ik met honderd-en-een duurzame ondernemers aan de praat geraakte. En van het een kwam het ander.”
Sustainababbels, bijvoorbeeld? Vanwaar het idee om zelf een podcast te beginnen?
Britt: “De duurzame ondernemers die ik sprak, hadden zo’n boeiende verhalen te vertellen. In 2019 trok ik er dan samen met een bevriende videomaakster op uit voor een goed gesprek met die ondernemers. Dat resulteerde in een eerste reeks video’s op YouTube. Het allereerste seizoen van Sustainababbels was een feit. Maar video’s maken, is enorm tijds- en arbeidsintensief, terwijl de volgers van het eerste uur allemaal zeiden dat ze liever luisterden dan keken. En voilà: nu is het een podcast. Met Sustainababbels wil ik laten zien, of beter gezegd horen, dat er genoeg duurzame alternatieven zijn. Tegelijk wil ik ondernemend talent inspireren om zelf te gaan voor een positieve impact.”
Momenteel ben je aan het vierde seizoen toe. Met welke interessante ondernemer sprak je onlangs nog?
Britt: “Klopt! Alleen is het eerste seizoen niet terug te vinden op Spotify, enkel op YouTube. Vorig jaar heb ik seizoen twee gemaakt, en nog een minireeks rond duurzame financiering. Sinds januari is het vierde seizoen van start gegaan met misschien wel een van mijn favoriete afleveringen tot nu toe! Het was er eentje met economisch filosoof Rogier De Langhe. Niet alleen super interessant, maar ook het perfecte voorbeeld van waar ik naartoe wil met Sustainababbels. Ik ben begonnen met het idee: laat ik eens een gesprek hebben met duurzame ondernemers. Dat was heel vrijblijvend, terwijl ik nu in discussie durf te gaan. Dat was trouwens ook mijn bedoeling: een dialoog op gang brengen. De eerste aflevering van het nieuwe seizoen is daar een mooie weerspiegeling van.”
Wat heb je nog in petto met Sustainababbels? Een vijfde seizoen?
Britt: “Goh, een van mijn dromen is eerlijk gezegd al uitgekomen. Sinds 2022 vind je de podcast ook terug op de podcast van Trends Magazine. De max, toch? Dat was ook wel de reden waarom ik voor het magazine ben gaan schrijven, om die gesprekken in de media te krijgen. Want een podcast maken is leuk, maar tot dan was de impact niet echt groot. Het kan altijd nog zotter hé! Nu brengen ze elke maand één nieuwe en één bestaande aflevering, maar hoe geweldig zou het zijn mocht Sustainababbels wekelijks verschijnen? Ik wil niet vliegen nog voor ik kan lopen, alles op zijn tijd! Als ik dan puur naar de podcast kijk, hoop ik nog meer een debat op gang te brengen. Mijn grootste droom is eigenlijk om van Sustainababbels een talkshow te maken met een live publiek.”
Wat kunnen wij, de gewone burgers, doen om duurzaam ondernemerschap te ondersteunen?
Britt: “Het meest logische antwoord: shoppen bij duurzame ondernemers. Maar moest ik bij iedereen iets kopen die ik interview, zou ik al lang blut zijn! (lacht) Nee, ik denk dat duurzame ondernemers momenteel vooral ambassadeurs nodig hebben. Mensen die achter hun filosofie staan en daar enthousiast over kunnen vertellen. Ik doe bijvoorbeeld mijn boodschappen bij de verpakkingsvrije winkel Pieter Pot. Zij leveren ook aan huis. Sinds ik er een van mijn huisgenoten over vertelde, doet zij dat ook.”
Probeer je thuis óók het verschil te maken?
Britt: “Absoluut! Ik doe aan cohousing, waarbij ik een huis deel met anderen. Of dat louter om ecologische redenen was, ga ik niet zeggen, maar nu voelt het wel als een heel logische manier van leven. Wat doe ik nog? Ik eet dikwijls vegetarisch en negentig procent van mijn kleerkast komt uit tweedehandswinkels. En mijn auto heb ik intussen op een deelplatform gezet.”
Wist je dat een gedeelde auto 4,5 tot 7,5 privéwagens vervangt? Autodelen is dus intrinsiek milieuvriendelijker: kleinere productie, minder uitstoot, minder ingenomen ruimte!
Waarom heb je ervoor gekozen om je auto te delen?
Britt: “Die auto kwam er in een periode dat ik helemaal niet zo ecologisch leefde. Op het moment dat ik mijn leven omgooide, stond die dus in mijn garage. Ik had hem kunnen verkopen en alles met de fiets kunnen doen, maar op dat moment was dat financieel niet interessant en de auto verdwijnt er ook niet mee. Nu hij op het deelplatform staat, ben ik er zeker van dat hij op de meest duurzame manier wordt benut, want nu rijden anderen er vaker mee dan ik! Spullen weggooien als je duurzamer wilt leven, is niet altijd de beste oplossing, hoor. Je kunt al je kleren die je in de H&M kocht wegdoen en alles nieuw kopen bij een Armed Angels, maar het is niet omdat die kleren niet meer in jóuw kast hangen, dat ze plots van de aardbol zijn verdwenen hé.”
Je nam je energie vroeger af van Bolt, de dochteronderneming van Luminus. Vanwaar de keuze voor een leverancier die uitsluitend groene streekstroom levert?
Britt: “Als er een duurzamer alternatief is, waarom zou je daar dan niet voor kiezen? Ik moet wel toegeven dat de stroom in de cohousing niét van Bolt komt. Ik woon er niet alleen, dus ik zwaai er niet de plak. Maar ik heb mijn vorige werkgever wel zover gekregen om een van de eerste professionele klanten van Bolt te worden. Dat is toch ook mooi?” (lacht)
Tot slot: wat is de ultieme duurzaamheidstip die je graag wilt verklappen aan de lezers?
Britt: “Als ik in een winkel sta, stel ik mezelf altijd één vraag: is het een meerwaarde voor mijn leven? Als het antwoord nee is, laat ik het liggen. Ik besef nu dat ik heel wat geld uitgaf aan rommel. Vul je leven met waarde, niet met spullen.”