De verschilmakers #40: Pascale-Marie, Head of CSR bij Luminus

Luminus zet zich volledig in voor de energietransitie en publiceert al 8 jaar vrijwillig een rapport over haar sociale en ecologische verantwoordelijkheid. Met ons rapport voor 2019 vielen we begin dit jaar drie keer in de prijzen in de wedstrijd voor het beste Belgische duurzaamheidsrapport. Nu Luminus al twee fragmenten uit het verslag voor 2020 gepubliceerd heeft, maken we kennis met onze ‘dirigente’: Pascale-Marie Barriquand, Head of CSR, die ook in haar persoonlijke leven haar ecologische overtuigingen probeert toe te passen.

Hoe voelde het om in januari 2021 drie prijzen te ontvangen voor het CSR-rapport van Luminus?

“Ik was heel trots natuurlijk, want het is een beloning voor heel wat werk. Wij zijn de enige Belgische leverancier die een zeer gedetailleerd CSR-rapport publiceert. Maar waar ik het meest trots op ben, is dat in de loop van de jaren bijna een dozijn jongeren aan het verslag hebben gewerkt, de studenten van de Antwerp Management School niet meegerekend, waar we twee jaar op rij een beroep op hebben gedaan. Dit stelde ons in staat om bij elke editie te verbeteren.”

Waarom maakt Luminus met dit rapport zijn acties en inspanningen ten voordele van de planeet en de samenleving openbaar?

Pascale-Marie Barriquand: “De meeste mensen kennen de energiesector niet echt. Evenmin staan we dagelijks stil bij wat er moet gebeuren om het licht te doen branden of de verwarmingsketel te laten draaien. Dat doen we pas als er een toestel kapot gaat of wanneer ons energiefactuur in de bus belandt. Toch kunnen er grote verschillen zijn tussen energieleveranciers als het gaat om maatschappelijke verantwoordelijkheid. Wie investeert het meest in hernieuwbare energie in België? Hoe vaak komen arbeidsongevallen voor? Hoe worden onderaannemers geselecteerd? Een CSR-rapport, ook wel duurzaamheidsverslag genoemd, geeft een inkijk achter de schermen en licht de manier van werken in alle transparantie toe. Het openbaar maken van zo’n rapport, zoals we bij Luminus doen, helpt ons om vertrouwensrelaties op te bouwen met onze (potentiële) klanten.”

Met welke resultaten illustreer je in dit verslag de impact van Luminus?

“In de selectie ‘Strategie en belangrijkste verwezenlijkingen’ presenteren we 20 opvallende feiten, die tot doel hebben gemeenten, bedrijven en burgers aan te zetten om minder te consumeren, of om het milieu beter te beschermen. Dit doen we zonder de valkuilen te verbergen. Er is voor elk wat wils: dialoog met burgers, bouw van windturbines, energieoplossingen … Voor biodiversiteit alleen al hebben we vier verschillende realisaties opgenomen in het rapport. Andere belangrijke topics zijn voor mij ongetwijfeld de nieuwe windcoöperatieve Lumiwind, het Waalse renovatieproject van de verlichting van autosnelwegen onder leiding van LuWa, of alle bedrijven, zoals Coca Cola, die Luminus heeft geholpen om efficiënter te verbruiken en op een groenere manier te consumeren dankzij de installatie van zonnepanelen.”

En heb je een favoriet?

“Twee: het Befutura-project voor Vlaanderen, en Renowatt voor Wallonië. Gebouwen vertegenwoordigen 18% van de broeikasgasemissies in België, dus isolatie- en renovatiewerkzaamheden zijn echt een prioriteit. Daarom verhuisde Luminus zijn kantoren in zowel Luik als Brussel naar passieve gebouwen of gebouwen die bijna energieneutraal zijn.”

Luminus verschilmakers 40

Luminus zet zich in voor het bereiken van verschillende duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties. Waarom werken jullie juist op deze hefbomen?

“We kozen ervoor om ons te concentreren op 12 van de 17 VN Sustainable Development Goals, de doelstellingen waarop we de meeste invloed hebben. Er zijn algemene engagementen op het gebied van ethiek, diversiteit of veiligheid. Maar ook specifieke verbintenissen inzake hernieuwbare energie of de bescherming van de biodiversiteit.”

Waarom vind je het belangrijk dat een bedrijf als Luminus zich op deze manier inzet?

“Om 100% eerlijk te zijn, moeten alle bedrijven – en alle mensen – zich inzetten om van het verminderen van hun ecologische voetafdruk een prioriteit te maken. De zesde uitsterving – die van de biodiversiteit, veroorzaakt door menselijke activiteiten – is een realiteit, net zoals de accumulatie van broeikasgassen in de atmosfeer en de klimaatverandering. Ook Luminus moet een bijdrage leveren in deze strijd en zijn klanten mobiliseren, want we hebben iedereen nodig, en elke stap telt! Het jaarlijks publiceren van een rapport helpt ons vooruitgang te boeken op 16 prioritaire gebieden, zoals innovatie, het beschermen van ecosystemen en welzijn op de werkplek.”

Ook in je privéleven zet je je in om verantwoord en energie-efficiënt te leven. Kan je ons daar iets meer over vertellen?

“Voordat ik in mijn huis trok, heb ik heel wat werken gedaan om het energieverbruik te verminderen: daken en binnenmuren isoleren, dubbele beglazing plaatsen, de mazoutketel verwijderen, een hybride gas-zonneboiler en zonnepanelen installeren, enzovoort. Bij de zoektocht naar een woning gaf ik de voorkeur aan renovatie in plaats van nieuwbouw. Niet alleen om ecologische redenen, maar ook omdat het verbeteren van wat al bestaat meer aansluit bij wie ik ben. Destijds, in 2010, waren er ook aanzienlijke fiscale stimulansen voor energetische renovaties. Aanvankelijk wou ik een passiefhuis bouwen, maar dat bleek te duur.”

Je beperkt je ecologische voetafdruk ook door tweedehandskleding te kopen, vliegen te vermijden en een pesticidevrije tuin te kweken. Welke keuze was het eenvoudigst?

“Ik geloof dat de makkelijkste verandering te maken had met mode en kledij. Toen ik 35 was, ging ik naar de Filippijnen om met straatkinderen te werken. En het zien van lijmsnuivende jongeren in T-shirts van een merk, deed me lange tijd walgen bij het zien van bekende modemerken en hun logo’s. Vandaag koop ik echt niet graag nieuwe kleren. Ik ga liever tien keer naar de Kringwinkel of naar Spullenhulp.

Daarentegen vond ik het wel moeilijker om mijn eetgewoonten aan te passen. Hoewel ik vandaag leer koken met wilde planten, koop ik nog altijd vis (bij voorkeur met ASC-label) en soms biologisch vlees, ondanks de hoge ecologische voetdruk daarvan.”

Tot slot, welke ultieme tip wil je de lezers meegeven die hun impact willen verminderen of iets willen doen voor het klimaat? 

“Ik zou twee heel verschillende tips willen geven. De eerste gaat over demografie, een taboe-onderwerp. Maar de bevolkingsgroei hangt samen met een toename van de CO2-uitstoot, ontbossing, overbevissing, enzovoort. Ik begrijp dat jonge mensen zich veel vragen stellen… Persoonlijk besloot ik relatief laat om een kind te krijgen, om redenen die toen niets te maken hadden met de bescherming van de planeet. Opdat onze zoon geen enig kind zou zijn, werden we ‘peter’ van een kind dat een jaar jonger was en van wie de moeder zonder papieren in de problemen zat. Dat kind verblijft om de twee weekends en de helft van de feestdagen bij ons. De vereniging Hisser Haut heeft ons daar erg bij geholpen. Ik denk dat we er individueel en collectief op vooruit zouden gaan als we vaker kozen voor dit soort peter- of meterschap, of pleegouderschap. 

Mijn tweede tip gaat over onze digitale voetafdruk, waar we echt op moeten letten. Die is wereldwijd enorm toegenomen tijdens de gezondheidscrisis. Bij Luminus lanceerden we vorig jaar een ‘Green IT’-aanpak waarover we binnenkort meer zullen vertellen op onze website en sociale media. Gelukkig hebben velen ook de weg van eenvoudig plezier ontdekt: wandelen in het bos, zingen, dansen. Dat staat trouwens deze zomer op mijn programma!”