De verschilmakers #30: CÎME

Wat begon in de Himalaya, eindigde in een huidverzorgingslijn met natuurlijke ingrediënten. Anke en Isabel, de gezichten achter het Belgische CÎME, ontwikkelen huidproducten op basis van planten uit de Nepalese bergketen, die duurzaam en biologisch zijn geteeld met respect voor de natuur én de boeren. Luminus voerde een fijn gesprek met de twee enthousiaste verschilmakers.

Wat is CÎME en hoe is het allemaal begonnen?

Isabel: “Anke en ik hebben samen al een heel parcours afgelegd: de middelbare school, de opleiding rechten en nu CÎME. Allebei koesterden we de droom om ooit een eigen zaak op te richten. Ik herinner me nog goed dat we op een zonnige namiddag op het strand elkaar beloofden dat als een van ons twee de stap zou zetten om iets uit de grond te stampen, we elkaar zouden bellen. Halfweg 2012 werd het menens: we begonnen een eigen huidverzorgingslijn.”

Anke: “Kort voordien was ik samen met mijn familie op trektocht door de Himalaya. De prachtige streek en de unieke bergplanten gaven mij en mijn papa de inspiratie om zelf huidproducten te ontwikkelen. Met behulp van de lokale, traditionele kennis van de boeren en de moderne wetenschap in ons land.”

Isabel: “Anke en haar papa Walter wisten me meteen te overtuigen. Acht jaar geleden maakten we samen een trip naar Nepal, en toen werd CÎME een feit. Onze jobs als advocaten gaven we niet veel later voorgoed op.”

CIME Luminus verschilmakers

De huidverzorgingsproducten die jullie ontwikkelen zijn geen alledaagse producten. Lokale, traditionele kennis en moderne wetenschap versterken elkaar. Kun je dat eens uitleggen?

Isabel: “Het hele idee achter CÎME was om iets terug te doen voor het land zelf. Omdat de meerderheid daar in armoede leeft. Het komt erop neer dat alle actieve bestanddelen die we gebruiken in de producten uit Nepal komen, en dat die ook ter plekke worden verwerkt. Dat is niet alleen beter voor de kwaliteit van het extract en de olie, maar zo hebben de lokale boeren ook een groter aandeel in het productieproces, wat hen meer geld oplevert. Bovendien moeten we hierdoor minder grote volumes transporteren. Minder vervuilend én goedkoper.”

Jullie gebruiken superfoods uit de Himalaya. Wat zijn dat precies? 

Anke: “De superfoods komen van planten die in de Himalaya op een hoogte van meer dan drieduizend meter groeien. Dat is meteen de reden waarom de actieve bestanddelen in de extracten en oliën zo’n uitzonderlijke kracht en unieke intensiteit hebben. De wilde rozen, duindoornbessen en edelweissbloemen zijn bijvoorbeeld planten die in de meest extreme weersomstandigheden overleven. Vandaar ook de naam CÎME trouwens, het Franse woord voor ‘top’. Het leuke is ook dat achter elk bestanddeel een tof verhaal zit. Neem nu de olie van abrikozen. Vroeger hadden de locals in Humla vaak last van oogziektes door een tekort aan vitamines. De overheid is dan massaal abrikozenbomen beginnen planten. Dus nu is er in een Humla een overschot. (lacht) Het jammere was dat er met de pit niets gedaan werd. Daarom hebben wij een project op poten gezet waarbij vrouwen de pitten verzamelen, en deze thuis met behulp van een machientje op zonne-energie persen tot olie.”

Isabel: “De chiuriboter komt dan weer van de chiuribomen die het erosieprobleem tegengaan. Door hun dikke en lange wortels zijn dat zowat de enige bomen die op de steile hellingen kunnen groeien.”

Wat doen jullie om de CO2-voetafdruk zo laag mogelijk te houden?

Isabel: “Véél. (lacht) Als eerste Belgisch merk verkopen we onze producten in verpakkingen die gemaakt zijn van plastic dat opgevist werd uit de oceaan. Sinds kort hebben we ook een navulsysteem voor de nieuwste producten, zodat de flesjes niet zomaar in de afvalbak terechtkomen. En ook op vlak van transport doen we grote inspanningen. De meeste ingrediënten komen uit Humla, een afgelegen gebied dat met de auto niet bereikbaar is. In de herfst wordt die regio bevoorraad met voedsel door kleine vliegtuigjes, en op de terugweg zitten die dan vol met oliën en poeders die wij gebruiken in de huidverzorgingsproducten.

Eén keer aangekomen in het laagland, worden ze op het dak van bussen vervoerd tot in de hoofdstad. Daarna komen ze per vliegtuig naar ons. Met heel wat andere Europese bedrijven hebben we de krachten gebundeld zodat er niet té veel over en weer gevlogen moet worden. Maar het is dus wel zo dat we nog lang niet CO2-neutraal zijn. Dat compenseren we vandaag door bomen aan te planten in de Indische Himalaya, waar nog veel ontbost wordt.”

CIME Nepal

Maken jullie ook gebruik van duurzame toepassingen bij het ontwikkelen van de producten?

Anke: “Sommige machines die de boeren gebruiken om olie te persen of poeder te maken, werken op zonne-energie. Maar in Nepal zijn er sowieso heel veel waterkrachtcentrales die voor duurzame energie zorgen en waar de boeren gebruik van maken. In België zelf proberen we ook zo duurzaam mogelijk te werken: het bedrijf zit in een passief gebouw en de wagens zijn deels elektrisch.”

Waarin onderscheiden jullie huidverzorgingsproducten zich van anderen? 

Anke: “Tegenwoordig heb je tal van beautymerken die zich ecologisch profileren, maar het in feite niet zijn. CÎME is dat wél. Al onze producten zijn bio-gecertificeerd, wat wil zeggen dat we geen dierlijke ingrediënten gebruiken, geen testen doen op dieren en ecologische verpakkingen gebruiken … Bovendien zetten we sterk in op fair trade en zijn Isabel en ik nauw betrokken in elke stap van het productieproces: van de plantages tot het eindproduct.” 

CÎME is verbonden aan projecten in Nepal. Kan je daar wat meer over vertellen?

Isabel: “De samenwerking met de lokale boeren is daar één van. Maar ook het scholenproject steunen we met CÎME. Bij elk verkocht product schenken we een deel van de opbrengst aan het Little Doctors-programma van de NGO Nepal Trust, dat actief is in Humla. Daar is de gemiddelde levensverwachting 58 jaar, en is er een kindersterftegraad van meer dan dertig procent. Om dat aan te pakken worden schoolkinderen uit Humla in het kader van het programma vier maanden lang ondergedompeld op het vlak van hygiëne, gezondheid, eerste hulp en voeding. Ze worden als het ware little doctors die hun kennis delen met familie, vrienden en de rest van de gemeenschap.”

Wat is jullie grootste droom met CÎME? 

Anke: “Dé referentie worden in natuurlijke en eerlijke huidverzorging. Eerst in de Benelux, later in heel Europa. Stap voor stap elk land veroveren door het gamma te blijven uitbreiden met topproducten en de teams – zowel in België als in Nepal – verder uitbouwen.”

Waar kunnen we, als consument, jullie huidverzorgingsproducten kopen? 

Anke: “In onze webshop, in biowinkels en concept stores die focussen op duurzaamheid. Op de website vind je alle verkooppunten makkelijk terug.”

CIME

Een leuke afsluiter: was is jullie ultieme bespaartip?

Anke: “Sinds enkele maanden heb ik een elektrische fiets. Super handig! De auto blijft tegenwoordig veel vaker op de oprit staan.”

Isabel: “Mijn vrienden lachen er altijd mee, maar ik heb óveral in huis verdeelstekkers met aan- en uitknop. Elk apparaat wordt altijd helemaal uitgeschakeld, waardoor ik veel minder energie verbruik.”   

Ook interessant voor jou