De verschilmakers #15: Bolt

Zowat 40% van de Belgische consumenten koopt groene energie. Maar hoe groen is die nu eigenlijk? En waar komt alles vandaan? Pieterjan Verhaeghen vindt het hoog tijd voor meer transparantie. Met Bolt brengt hij consumenten en opwekkers samen, zodat straks iedereen weet hoe en waar zijn energie wordt opgewekt. En we met zijn allen voor 100 % groene energie gaan. Is het zo simpel als het klinkt? Wij vroegen het hem.

Hoe is Bolt ontstaan en wat doen jullie precies?

Pieterjan Verhaeghen: “Ik werkte vroeger bij Luminus als consultant. Na enkele jaren stapte ik er in het innovatieprogramma #Next. In samenwerking met dat traject ontstond Bolt. Wij geven consumenten de mogelijkheid om hun energie rechtstreeks te halen bij lokale groene producenten. Als consument is het namelijk niet altijd evident om te weten of je energie volledig groen, grijs of bruin is. Biomassa afkomstig van Canadees hout kan je bezwaarlijk duurzaam noemen. Mensen zijn zich daar meestal niet van bewust. Net daar maakt Bolt het verschil. Dankzij ons energieplatform leren consumenten het verhaal achter hun energiefactuur kennen. Ze weten zeker dat ze lokaal kopen en zo bijdragen aan een groener België.”

Wat is de (dagelijkse) missie van Bolt?

Pieterjan Verhaeghen: “Mensen met elkaar verbinden. Achter lokale energieprojecten gaan vaak boeiende verhalen schuil. Nu verdwijnen die anoniem in een grote pot. Maar onbekend is onbemind. Bolt maakt die verhalen zichtbaar. We vertellen over de windmolens van boer Pieter en de zonnepanelen van buurvrouw Maria. Onze klanten kiezen vervolgens het project dat hen het meeste aanspreekt of raakt. Heel bewust. Zoals in een supermarkt waar je gericht op zoek gaat naar bepaalde producten. En ook selecteert op basis van overtuiging of gevoel. Wij bieden dezelfde kwaliteit als andere leveranciers, maar met een toegevoegde waarde.”

Hoe brengen jullie lokale groene opwekkers samen?

Pieterjan Verhaeghen: “We zoeken en luisteren. Constant. In de opstartfase richten we ons vooral op grote projecten. Zo creëren we meteen draagvlak bij een ruim publiek. Dagelijks zijn er contacten met bedrijven, steden en gemeenten. Tegelijk snuffelen we naar de kleine verhalen. Dat is niet zo eenvoudig. Op lokaal niveau gebeurt heel veel achter de schermen. Al die grote en kleine spelers samen bieden straks een enorm divers en kleurrijk palet aan projecten waaruit onze klanten mogen kiezen.”

Wie zijn die groene producenten?

Pieterjan Verhaeghen: “Iedereen die groene stroom over heeft en op het net zet, kan bij ons terecht. Een bedrijf met een of meerdere windturbines, een boerderij met een vergistingsinstallatie of de lokale tennisclub met een dak vol zonnepanelen. Maar ook overheden en zelfs particulieren. Wij dromen van een wereld waarin je energie deelt met je buren. Hoe mooi zou dat zijn? Om in te stappen, moeten onze producenten minimaal vijf tot tien gezinnen kunnen voorzien van groene stroom.”

Wie tekent vandaag in op Bolt?

Pieterjan Verhaeghen: “Bolt is nog niet live, maar we hebben wel al veel mensen overtuigd. Zowel aan producent- als consumentzijde. Vanaf deze zomer zullen we operationeel zijn en linken we hen aan elkaar. Uiteraard trekken we vooral de aandacht van milieubewuste mensen. Dat is een steeds groter wordende groep. In principe kan iedereen klant worden. Drempels zijn er nauwelijks. We bieden onze producten aan op een heel aantrekkelijke manier. Altijd met de nodige info, het verhaal achter de stekker. Op basis daarvan kiest de klant. De praktische opvolging verloopt snel en efficiënt. Zonder wachttijden. Zonder geografische beperkingen. En ook zonder kleine lettertjes.”

Jullie klanten kunnen zelf hun energiebronnen kiezen. Welke is het populairste?

Pieterjan Verhaeghen: “De voorkeur voor wind, water of zon verschilt van consument tot consument. Soms kiezen mensen vanuit een beredeneerde overtuiging voor een bepaalde energiebron. Binnen ons model gaat het echter heel vaak om locatie en meer nog emotie. Jan houdt van tennis, dus ziet hij wel wat in die zonnepanelen op het dak van de naburige tennisclub. Lotte voelt dan weer meer voor waterkracht, omdat ze op weg naar haar werk langs de centrale passeert. Het klinkt misschien banaal, maar toch is het zo. Precies dat is de kracht van ons project. Het bewijst dat mensen gevoelig zijn voor het verhaal achter hun energie. Bolt maakt energie menselijk.”

Welke ambitie hebben jullie?

Pieterjan Verhaeghen: “Wij werken aan een energiemarkt waar iedereen in alle openheid energie kan opwekken én energie van elkaar kan afnemen. Het buitenland bewijst dat dat perfect kan. Ons land hinkt achterop. Bolt wil de Belgische status quo opschuiven en het draagvlak voor 100 % groene energie vergroten. Het is onze droom dat de consument transparantie eist over de oorsprong en het groene karakter van zijn energie. En misschien zelfs over die van zijn werkgever. Het Bolt-verhaal met al die kleine aparte verhaaltjes zal ook andere producenten inspireren en op termijn een katalysator zijn voor duurzame energie.”

Wat is jouw persoonlijke bespaar- of energietip?

Pieterjan Verhaeghen: “Kiezen voor duurzame energie zou een logisch antwoord zijn. Maar hier speel ik vooral de kaart van de mobiliteit. Mensen zijn nog te weinig bezig met de manier waarop ze zich verplaatsen. Het openbaar vervoer valt veel beter mee dan we denken. Zelf woon ik in het centrum van Brussel. Daar zoeven dagelijks honderden deelsteps door de straten. En niemand kijkt daar nog raar van op. Ook dat zijn interessante alternatieven. Binnenshuis zijn er nog twee weinig originele, maar cruciale tips: isolatie en ledverlichting. Anno 2019 is een halogeenlamp in je huis simpelweg absurd.”