Uitgelegd: je energiefactuur onder de loep

De energiefactuur is niet het meest eenvoudige document in je persoonlijke boekhouding. De marktprijzen wijzigen voortdurend, de distributienetbeheerder paste de afgelopen jaren meermaals zijn berekeningswijze aan (via het capaciteitstarief) en ook de taksen en heffingen ondergingen een aanpassing. Net daarom leggen we je elektriciteitsfactuur onder het vergrootglas, zodat die geen geheimen voor je heeft.

Wat is het verschil tussen je voorschotfactuur en jaarafrekening?

Je energiefactuur volgt een bijzonder systeem: doorheen het jaar betaal je voorschotten en die worden verrekend met je jaarafrekening. Dat systeem van de voorschotfacturen is in het leven geroepen om je energiekosten te spreiden. De energiemaatschappijen vragen daarom om elke maand (in sommige gevallen ook twee- of driemaandelijks) een voorschotfactuur te betalen. Die omvatten een schatting van je verbruik, meestal gebaseerd op de meterstanden van het voorgaande jaar en de energieprijzen die op dat moment gelden. Voor fonkelnieuwe klanten, van wie we nog geen verbruiksgegevens hebben, maken we samen met hen een inschatting op basis van de woon- en gezinssituatie.

In dit blogartikel krijg je een klare kijk op de werking achter deze voorschotten en kom je te weten hoe je je ideale voorschotbedrag bepaalt.

Je energieprijs bestaat uit verschillende onderdelen

De gas- en elektriciteitsprijs op je factuur wordt beïnvloed door verschillende factoren. De prijs die je maandelijks via je voorschotfactuur betaalt, bestaat namelijk uit vier onderdelen:

  1. Energieprijs: de prijs voor je elektriciteit en/of gas is afhankelijk van de tariefformule (vast of variabel) waarvoor je koos. Ze is gelinkt aan je werkelijke energieverbruik en dekt de kosten die je bij je energieleverancier maakt. Het aandeel van de energieprijs op je energiefactuur is afhankelijk van de prijzen op de groothandelsmarkt en de tariefformule waarvoor je kiest. Voor een gemiddeld gezin ligt dat vandaag tussen 65 en 75%.
  2. Distributie- en transportkosten: een ander aanzienlijk deel van het totaalbedrag op je energiefactuur, gaat naar de netbeheerder voor de distributie en het transport van elektriciteit. Dat zijn de kosten om de energie te vervoeren, nieuwe energienetten aan te leggen én ze vervolgens te onderhouden. Wij, je energieleverancier, storten deze vergoedingen rechtstreeks door naar de netbeheerder.
  3. Taksen en heffingen: dat zijn kosten die de overheid oplegt. Ze zijn bij elke leverancier identiek en worden doorgestort naar de Belgische staat.
  4. Btw: ten slotte betaal je ook nog 6% btw op de gas- en elektriciteitsprijs. In het voorjaar van 2022 verlaagde de belasting over toegevoegde waarde voor je energie van 21% naar 6%. Recent werd aangekondigd dat die verlaging van kracht blijft.

Op je jaarlijkse afrekening krijg je een duidelijk beeld van de verschillende onderdelen. Zo zie je meteen hoeveel je betaalt en aan wie.

TIP!
Wil je ook je steentje bijdragen aan het milieu en de papierberg helpen verkleinen? Kies dan net zoals de meerderheid van onze klanten voor digitale facturen. In je klantenzone My Luminus, bij de rubriek ‘facturen’, kan je dit eenvoudig aanpassen. Je facturen worden 3 jaren lang bewaard in je online archief.

Zo vermijd je onaangename verrassingen op je jaarafrekening

Niets zo vervelend als een hoge jaarafrekening, toch? Een foutief ingeschat voorschotbedrag en energiemarktprijzen die veranderen, liggen vaak aan de basis. Daarom raden we onze klanten aan hun meterstand(en) maandelijks in te geven via hun klantenzone My Luminus. Op die manier zien niet alleen wij, maar ook jijzelf, of je huidige voorschotbedrag nog in lijn ligt met je werkelijke verbruik. Het is niet zo dat de jaarlijkse, eenmalige meteropname van je netbeheerder je energieleverancier voldoende informatie geeft om een ideaal voorschotbedrag te bekomen.

Voer dus je meterstanden regelmatig in de rubriek ‘Mijn verbruik’ van je beveiligde klantenzone in. Het resultaat? Meer evenwicht in relatie tot je werkelijk verbruik én jaarafrekeningen die je gemoed niet verpesten.

Ben je zelfstandige? Krijg hier meer inzicht in je maandelijkse factuur.