Groepsaankoop is geen synoniem van ‘goedkoop’

Je kan er niet naast kijken: de reclameboodschappen in jouw postbus, mailbox of krant voor een groepsaankoop van elektriciteit of brandstof. Steevast wordt zo’n gezamenlijke aankoop aangeprezen als het goedkoopste contract op de energiemarkt. Maar schijn bedriegt soms.

Razend populair zijn ze, de groepsaankopen voor elektriciteit, gas of stookolie. Verschillende bedrijven, verenigingen en zelfs (lokale) overheden bieden ze aan. De boodschap is steevast dezelfde: door met een grote groep klanten naar een energieleverancier te stappen, kan die groep een voordeliger tarief verkrijgen dan de individuele consument.

Groepsaankoop niet per definitie het goedkoopst

Toch is niet iedereen zo overtuigd van het voordeel van de groepsaankoop. De energieregulator CREG trok al vaker aan de alarmbel. Aanleiding is de vaststelling van de CREG dat de energieleverancier die als ‘winnaar’ uit de bus komt bij een groepsaankoop, op termijn niet altijd de goedkoopste blijft.

‘We willen mensen waarschuwen om niet blind te geloven in het systeem’, vertelt woordvoerder Annemarie De Vreese. ‘Zeker voor mensen die onlangs al aan een groepsaankoop deelnamen, en die dus al een voordeliger contract hebben, is de uitkomst van een volgende groepsaankoop niet automatisch voordeliger.’

De prijsvoorstellen voor een groepsaankoop worden bovendien bepaald op basis van een gemiddeld gezin met een gemiddeld verbruik. Woon je alleen of met twee, dan zal een groepsaankoop niet altijd het beste tarief opleveren.

Bedenkelijke bedrijven 

‘Bij groepsaankopen worden vaak de wildste beloftes gedaan’, zegt Omer Coekaerts, onafhankelijk energie-expert. ‘Ik lees bijvoorbeeld dat een groepsaankoop uitzicht biedt op eenjarige contracten die 21% onder de actuele marktprijs liggen. Als ik dan de aanbestedingen van die groepsaankoop gedetailleerd vergelijk met de echte marktprijzen, dan kom ik zelden uit bij zulke percentages. Integendeel: wie ook de organisator van de groepsaankoop is, steeds zie ik dat er op de markt goedkopere contracten worden aangeboden.’

In België wordt bij het afsluiten van een groepsaankoop doorgaans een ‘tussenpersoon’ gebruikt: een bedrijf zoals Ichoosr, PriceWise of Wikipower. Het probleem met die bedrijven is dat ze niet aan dezelfde wettelijke regels moeten voldoen als de energieleveranciers. ‘Bedrijven zoals Electrabel en Luminus moeten zich aan regels houden over hoe ze hun prijs exact afficheren’, zegt De Vreese. ‘Organisatoren van groepsaankopen moeten dit niet, waardoor het vergelijken van de prijsvoorstellen niet voor de hand ligt.’

Vergelijken is een must

Ook over hoeveel deze bedrijven zélf verdienen aan groepsaankopen is weinig geweten, al haalt Coekaerts er een bedrag bij van 25 euro per afgesloten contract. Het mag duidelijk zijn dat de energie-expert het niet heeft begrepen op deze bedrijven.

‘Deze bedrijven vergelijken niet met de beste marktprijs, maar met de gemiddelde marktprijs, en af en toe zelfs met de duurste marktprijs’, zegt hij. ‘Natuurlijk krijg je dan zeer grote besparingen, maar helaas zijn ze vaak fictief.’

Voor de consument die door de bomen het bos niet meer ziet en twijfelt of hij nu wel of niet in een groepsaankoop moet stappen, heeft Coekaerts dit advies: ‘Mensen moeten steeds de laagste effectieve commerciële prijzen vergelijken en zich niet laten meeslepen in straffe claims die vaak in voorstellen van groepsaankopen worden gemaakt.’

Verder vergelijk je best altijd de geafficheerde tarieven van een groepsaankoop met de geldende tarieven op de markt.