Privé

100% elektrisch rijden: is het echt zo duur?

Je ziet steeds meer elektrische wagens in het straatbeeld verschijnen. Onder meer dure benzinetaksen en de zorg om ons milieu zijn voor veel mensen belangrijke argumenten om een elektrische wagen aan te schaffen. Toch zorgt de hoge aankoopprijs nog voor heel wat twijfels. Maar is dat wel terecht?

Hoeveel kost een 100% elektrische auto in vergelijking met een gewone auto? Hoe zit het met het onderhoud? Zijn er fiscale voordelen verbonden aan elektrisch rijden? Tijd om het volledige kostenplaatje onder de loep te nemen.

Aankoopprijs en doorverkoopwaarde

Een elektrische wagen is duurder dan een wagen met verbrandingsmotor. Dit komt omdat de batterijen duur zijn en de R&D-kosten (Research & Development) van elektrische wagens mee door de consument worden betaald. Het prijsverschil loopt al snel op tot 10.000 euro voor een middelgrote auto. De trend voor de toekomst is dat elektrische wagens steeds goedkoper zullen worden:

  • Er komt meer concurrentie door meer modellen en meer merken op de markt.
  • Het onderzoek is afbetaald (en er is minder onderzoek nodig).
  • De batterijen worden beter en goedkoper.
  • Wagens op de tweedehandsmarkt zorgen voor extra concurrentie.

Op de tweedehandsmarkt doet de elektrische auto het nog niet al te best, maar kan je wel spreken van een gunstige evolutie. Uit studies komt naar voren dat de hybride wagen op dit moment het meest zijn waarde behoudt, op de voet gevolgd door benzine/dieselwagens. Drie jaar na het verlaten van de showroom bedraagt dit respectievelijk 45 en 43 procent. De restwaarde van elektrische wagens (na drie jaar) steeg tussen 2013 en 2017 van 20% naar ongeveer 30% en die stijging zet zich hoogstwaarschijnlijk de komende jaren verder door. Op dit moment schrikt de hoge (doorverkoop)prijs nog heel wat mensen af.

is elektrisch rijden echt zo duur?

Minder hoge kosten in verbruik

Als het gaat over brandstofkosten, heeft de elektromotor een duidelijk streepje voor op de verbrandingsmotor:

  • De gemiddelde kostprijs per 100 km bedraagt ongeveer 3 euro.
  • Fossiele brandstof stijgt sneller in prijs dan elektriciteit.
  • Je kan de batterijen op verschillende plaatsen gratis opladen.
  • Werkgevers investeren meer en meer in oplaadpunten voor werknemers.
  • Particulieren produceren steeds vaker zelf hun elektriciteit. Heb je genoeg overschotten, dan kan je die gebruiken om je wagen op te laden.

Elektrisch = onderhoudsvriendelijker

Het jaarlijks onderhoud van een traditionele wagen is minstens dubbel zo duur als de kosten bij een elektrisch exemplaar. Dit komt omdat er minder bewegende delen in een elektromotor zitten en de slijtage beperkt blijft. Het enige wat je sneller moet vervangen, zijn de banden, die door het hoge gewicht en het hoge motorkoppel sneller slijten.

Is elektrisch rijden echt zo duur?

Op deze fiscale voordelen kan je beroep doen

De jaarlijkse fiscale lasten voor een 100% elektrische wagen zijn heel laag. Bovendien heb je in Vlaanderen recht op een interessante premie. We geven een overzicht:

  • Zero emissie premie: In Vlaanderen ontvang je voor de aanschaf van een elektrische wagen tot 4.000 euro premie. Er is sprake om deze maatregel vanaf 2020 af te bouwen.
  • Belasting op inverkeerstelling (BIV): In Vlaanderen krijg je vrijstelling van deze belasting. Zowel in Brussel als in het Waals Gewest betaal je de minimumbelasting van 61,50 euro.
  • Verkeersbelasting: Ook voor de verkeersbelasting betaal je in Brussel en het Waals Gewest het minimum. In Vlaanderen ben je vrijgesteld van belasting.
  • Ook voor bedrijven zijn er fiscale voordelen verbonden aan de aankoop van elektrische wagens.

Conclusie?

Als we uitgaan van een meerprijs van 10.000 euro en rekening houden met een afgelegde afstand van 10.000 km/jaar, het verschil in verkeersbelasting en onderhoudskosten, dan duurt het op dit moment ongeveer 10 jaar in Wallonië en 6 jaar in Vlaanderen vooraleer je het verschil in kosten hebt teruggewonnen. Let op: deze cijfers betreffen de aankoop van een nieuwe wagen en zijn sterk afhankelijk van de kostprijs van de traditionele wagen. De markt is heel breed, van relatief goedkope wagens tot dure luxemerken. Traditionele wagens uit het middensegment kunnen maar beter op hun tellen passen, want het heden en de toekomst kleuren stilaan elektrisch.

Lees ook ons artikel: Hoe kan ik mijn elektrische of hybride wagen thuis opladen?




Ga naar www.luminus.be